נחל ציפורי

המסלול עובר בתוך יערות אורנים של הקרן הקיימת. להלן מסלול מקוצר לכל המשפחה

מאת עומר יגאל "טיולי אופניים" הוצאת מפה

המסלול עובר בתוך יערות אורנים של הקרן הקיימת וממשיך דרך התיישבויות בדואים בודדות ויישובים קהילתיים. בהמשך יורדת הדרך במתינות לאורך ערוץ נחל יפתחאל ונחל ציפורי לצד יער פארק של אלוני תבור, מעיינות צוננים, מים זורמים וטחנות קמח.

תאנים,רימונים,משמשים ואפרסקים (צילום: משרד התיירות)

המסלול קל לרכיבה ואינו כולל עליות או ירידות תלולות. רכיבה לאורך נחל ציפורי הופכת למסע של טבע משולב עם חקלאות בניחוח של פעם. לאורך הערוץ ערבות ירוקות ששורשיהן טבולים במים יחד עם ערבבה שעירה הפורחת בסגול, נענע משובלת וגרגר נחלים לתיבול הסלט או התה. צב ביצה משתזף על גזע כרות המונח לו במים, שריד לזרימות החורף החזקות. אלוני התבור עבי הגזע ורחבי העלים משרים אווירה של כמעט-יערות אנגליה, במיוחד בעמדם בשלכת החורף. וליד כל אלו שדות קטנים מעובדים בקפידה ובהם עגבניות וצנוניות, חסה וסלק, כרוב ומלפפונים. ובעונה המתאימה מטעים קטנים של תאנים, רימונים, משמשים ואפרסקים. גם עצירה ושיחה על כוס קפה עם בדואים תושבי המקום, על המצב, על העבר וקצת פוליטיקה בגרוש יוסיפו לניקוי הראש שבטיול הזה

צב ביצה משתזף על גזע כרות המונח לו במים, שריד לזרימות החורף החזקות. אלוני התבור עבי הגזע ורחבי העלים משרים אווירה של כמעט-יערות אנגליה, במיוחד בעמדם בשלכת החורף. וליד כל אלו שדות קטנים מעובדים בקפידה ובהם עגבניות וצנוניות, חסה וסלק, כרוב ומלפפונים. ובעונה המתאימה – מטעים קטנים של תאנים, רימונים, משמשים ואפרסקים. גם עצירה ושיחה על כוס קפה עם בדואים תושבי המקום, על המצב, על העבר וקצת פוליטיקה בגרוש יוסיפו לניקוי הראש שבטיול הזה.

המסלול

מסלול מקוצר לכל המשפחה: מתחילים עם המסלול הרגיל עד לק"מ ה-4.23 [3]. כאן פונים ימינה (דרום) ויורדים בדרך בין נטיעות זיתים צעירות. לאחר קילומטר וחצי של רכיבה ישר במורד, חוצים את ערוץ נחל ציפורי על אבנים בצד הדרך. חצי קילומטר נוסף במעלה השביל לכיוון דרום יוביל אתכם לכניסה ליישוב הבדואי ראס עלי. זהו הק"מ ה-27.00 [10] של המסלול הראשי. כאן אפשר לרכוב קילומטר לכיוון מזרח לביקור בטחנות הנזירים ולהמשיך על-פי תיאור הדרך במסלול הראשי.

[1] 0.00 ישר (צפון): עוברים את ערוץ הנחל ורוכבים בדרך המקבילה לכביש 70. בתחילה בין עצי פרקינסוניה (זהירות מהקוצים) ובהמשך במעלה הגבעה. לאחר כ-2 ק"מ רואים מימין את שרידי חורבת אושה העתיקה.

[2] 2.50 [2.50] ימינה (דרום-מזרח): פיצול שבילים. עולים על דרך אספלט ליד שלט הקק"ל ורוכבים בתוך יער קריית אתא בעקבות השילוט לעדי והרדוף. בקטע זה תמצאו שפע של מתקני נופש פעיל ושולחנות פיקניק.

[3] 4.23 [1.73] ישר (דרום-מזרח): סוף כביש האספלט, ממשיכים ישר על שולי השלוחה בתוך יער האורנים. בנקודה זו אפשר לרדת ימינה (דרומה) לתל עליל במסלול המקוצר.

5.5 [1.27] ישר (דרום-מזרח): נקודת תצפית אל העיקול המעניין של נחל ציפורי כשהוא עוקף את גבעת עליל, שעליה ממוקם היישוב ראס עלי וממול על הרכס היישוב הקהילתי נופית.

6.34 [0.84] ימינה (מזרח): קצה יער האורנים לצד בית העלמין של היישוב הקהילתי עדי שבתיו נראים ממול.

[4] 6.94 [0.60] ימינה (דרום): הכביש הישן בין עדי להרדוף. נוסעים לאורכו לכיוון הרדוף, יישוב המנסה ליישם את התפיסה האנתרופוסופית הדוגלת גם בהשתלבות בטבע.

8.80 [1.86] שמאלה (מזרח): רוכבים בכביש הגישה החדש להרדוף. לאחר כ-700 מטר מתעקל הכביש שמאלה (צפונה).

[5] 10.00 [1.20] ימינה (מזרח): הפינה הצפונית של חורשת האקליפטוסים. רוכבים לעבר קבוצת בתים וצריפים של בדואים תושבי קבע במקום. עוקפים את הבתים מימין (דרום). מימינכם יער אורנים, השביל יורד בהמשך לתוך יער האורנים ממזרח לבתים.

10.45 [0.45] שמאלה (צפון-מזרח): קצת אחרי הכניסה ליער פונים וממשיכים לרדת. שימו לב! בקטע הזה יורדים לוואדי ממזרח.

10.54 [0.09] ימינה (דרום-מזרח): בוחרים בדרך היורדת בתוך היער אל הוואדי. בהמשך מתפתלת הדרך לכיוון צפון-מזרח.

10.94 [ 0.40] שמאלה (מזרח, צפון-מזרח): פיצול שבילים וואדיות, ליד מטע זיתים ובית בודד. בוחרים בדרך העולה במעלה הוואדי עם סימון שביל ישראל (כחול-לבן-כתום).

11.37 [0.43] ישר (צפון-מזרח): שביל ישראל פונה ימינה ואילו אתם רוכבים ישר במעלה הנחל.

11.77 [0.40] שמאלה (צפון-מזרח): פיצול שבילים. ממשיכים למעלה על גב השלוחה.

12.27 [0.50] ימינה (דרום-מזרח): יורדים בוואדי קטן (משמאלכם יער אורנים וברושים) עד הוואדי הגדול יותר במורד הדרך.

13.10 [0.83] שמאלה (צפון-מזרח): רוכבים במעלה הוואדי לעבר ביר אל-מכסור הנראה ממול.

[6] 14.36 [1.26] ימינה (דרום-מזרח): כביש צומת המוביל-סומך מול ביר אל-מכסור. רוכבים על השול הימני.

14.58 [0.22] ימינה (דרום): פונים בדרך עפר ועולים במעלה ההר.

14.78 [0.20] ישר (דרום): נכנסים לתוך יער אורנים וברושים.

14.98 [0.20] שמאלה (דרום-מזרח): פיצול שבילים בתוך היער. ממשיכים במעלה לפסגה.

15.22 [0.24] ישר (דרום-מזרח): פיצול שבילים ליד חממות וסככות. יורדים מהפסגה בדרך העוברת לאורך עמודי תאורה. בהמשך הירידה הופכת הדרך לדרך כורכר.

15.75 [0.53] שמאלה (מזרח): כביש הכניסה ליישוב הקהילתי אלון הגליל. שימו לב! יורדים במורד הכביש התלול, בפנייה הבאה שלפניכם, זו שלפני הצומת המרומזר.

[7] 16.53 [0.78] ימינה (דרום): פיצול שביל כורכר מהכביש כ-50 מטר לפני צומת יפתחאל. יורדים בדרך העוברת בין ערוץ נחל יפתחאל משמאל ויער אלונים מימין.

18.57 [2.04] ישר (מערב): פיצול שבילים. ממשיכים לאורך נחל ציפורי שהתחבר כאן עם נחל יפתחאל לאורך השביל בסימון שבילים כחול. מימין על הגבעות משתרע יער פארק יפה של אלוני תבור.

21.80 [3.23] שמאלה (דרום): כביש המוביל ליישוב הבדואי כעביה הצפוני, עוקפים כאן קטע של הנחל על הכביש בתוך הכפר כעביה.

22.09 [0.29] ימינה (מערב): כיכר כבישים לאחר מעבר ערוץ הנחל בגשר. עוברים בין בתי הכפר ובהמשך חוברים שוב לסימון שבילים כחול.

23.26 [1.17] ישר (מערב): מזלג שביל מהכביש מיד לאחר מעבר הגשר על הנחל. עוזבים את הכביש וממשיכים בדרך עפר לאורך הנחל בסימון שבילים כחול.

[8] 24.00 [0.74] ישר (צפון-מערב): עין יבקע. חוצים את נביעת המעיין בתוך המים וממשיכים על גדת הנחל הצפונית.

24.50 [0.50] ישר (מערב): חוצים את הנחל לגדתו הדרומית וממשיכים לאורכו.

[9] 26.10 [1.60] ישר (מערב): טחנות הנזירים. ממשיכים ישר בסימון שבילים כחול, ממול על ההר היישוב הקהילתי נופית.

[10] 27.00 [0.90] ישר (מערב): היישוב הבדואי ראס עלי היושב על תל עליל. תל עליל יוצר עיקול גדול לערוצו של נחל ציפורי. בשולי הכפר המערביים יש שרידי טחנת קמח שניצלה את כוח מי הנחל ואת הפרשי הגבהים שיצר העיקול. טחנה זו היא הגבוהה בארץ. ממשיכים בקטע כביש שהופך בהמשך לדרך כורכר עם סימון השבילים הכחול. בנקודה זו מתחבר מסלול המשפחות הקצר.

[1] 29.40 [2.40]: סיום במפגש עם כביש 70.

מים שובי נפש וגוף

מי המעיין הנובע בתוך עמק נחל ציפורי שובים את הלב והנפש ממבט ראשון. צלילות המים הנובעים מתוך האבנים מעידים על ספיקת המים הגבוהה שמגיעה לממוצע של 27 ליטר מים בשנייה, עם תנודות קטנות יחסית בין חודשי הקיץ לחורף. במקום נביעתם לכודים מי המעיין בברכת אגירה שנבנתה על-פי הממצאים שנחשפו במקום לאחר חורבן בית שני בימי השלטון הרומאי, ייתכן שעל שרידי בריכה קדומה אף יותר. אורך הבריכה 33 מטר ורוחבה 10 מטר וניכר כי היא עברה שיפוצים ותיקונים עם השנים. השיפוצים האחרונים נעשו לפני כמאה שנה על-ידי מנזר הכרמליטים שהשתמשו במים להנעת טחנת הקמח במורד הנחל. המים הזכים ראויים לרחצה ואף ניתן לאסוף ולטעום מגרגר הנחלים ומהנענע המשובלת הגדלים לאורך האפיק הקטן שנוצר מזרימת מי המעיין מתוך בריכת האגירה השבורה.

טחנות הנזירים

המבנה הגדול, הצמוד למדרון מעל ערוץ הנחל, מזכיר טירה פיאודלית באירופה המכוסה בגג רעפים. זו טחנת מים שהקים במקום מנזר הכרמליטים שישב גם בסטלה מאריס ובמוחרקה. הכרמליטים שקנו את השטח במאה ה-19, יחד עם חורבות טחנת קמח עתיקה, בנו במקום טחנה בעלת שתי קומות המאפשרת מערכת טחינה בכל קומה לניצול כפול של כוח המים. בכל קומה פעלו שתי מערכות טחינה וכך פעלו בעת ובעונה אחת ארבעה גלגלי כפות שהניעו ארבע אבנירכב מבזלת שטחנו קמח לתושבי האזור כולו. המים המפעילים את הטחנות עברו באמה מעין יבקע שבמעלה הנחל. הנזירים החכירו את התחנה למקומיים שהפעילו אותה עד שנות ה-1930, עת החלו לפעול טחנות קמח בעזרת מנועים. אחת מהטחנות, שהפכה ברבות הימים למפעל גדול, פעלה בכפר איבטין הסמוך.

טיפ

אופניים שכורים. רוצים לשכור אופניים ולצאת ביחד לטיול משפחתי או עם חברים? לפניכם שני מקומות מומלצים המשכירים אופניים לכל גיל ולכל מטרה, לשעה או לכל השבוע. בנוסף, יציידו אתכם שם במנשא מתאים לרכב וקסדות. אפק בשטח: טיולי שטח והשכרת אופניים במצפה עדי. טל' 9500915-04 , 662181-067 סיימון. משכיר לאזור הכרמל, הגליל התחתון ועמק החולה. גלגליל: שדמות דבורה, טיולי טבע ואטרקציות. עודד שוהם. טל' 403828-058. משכיר לאזור הגליל תחתון, הגליל העליון והגולן.

סוף הדרך

אוכל. אל אהלי:מסעדה משפחתית קטנה ונחמדה שעושה הרבה כבוד לעוף. כאן הוא נצלה על גחלים ומוגש לשולחן שחום ועסיסי לצד צ'יפס מעולה וסלטים חיים ורעננים. לא לפספס גם את המנאיש - לחם שטוח ועליו שמן זית, גבינה קשה וחריפה וזעתר שמפיץ ריח נפלא בחלל המסעדה.כתובת: יוסף ג'בור ג'בור, שפרעם. טל' 9869300-04. לא כשר.

טחנת הקמח (טחנת הנזירים): אוכל ארץ ישראלי טרי על בסיס תבלינים וירקות מקומיים, המוגש באווירה ביתית. המסעדה ממוקמת סמוך מאוד לסוף המסלול בטחנות הנזירים.

במקום גם אפשרות להלנת קבוצות. שעות פתיחה: כל השבוע. האירוח בהזמנה מראש בלבד (גם לבודדים). כשרות מרצון. טל' 802786-064.

לא לפספס. בית לחם הגלילית: בית לחם הגלילית היא מושב ציורי, ובו בתים רבים שנותרו מהמושבה הטמפלרית בית לחם. מומלץ מאוד לטייל בה.

מידע נוסף על טיולים ואתרי תיירות בישראל ניתן למצוא בכתבות נוספות באתר דיסקברי טיול עולמי