המסלול
יום 1 - 16.8
א' | תל אביב - מרקש
נפגש בשדה התעופה בתל אביב ונטוס דרך יעד ביניים למרוקו. לאחר הנחיתה העברה למלון במרקש. בשעות הערב נצא אל הכיכר המרכזית המפורסמת של מרקש, 'ג'מע אל פנע', הסמל והלב הפועם של העיר. בכל ערב מתעוררת הכיכר לחיים במופעי אקרובטים, קוסמים, מגלי עתידות, מרקידי נחשים ומספרי מעשיות. נהלך בין דוכני מזון אותנטיים, שטיחים מרוקאים, תכשיטים, בשמים ותבלינים בעירוב צבעים וריחות.
לינה במרקש.
יום 2 - 17.8
ב' | סיור במרקש - "פנטזיה אצל עלי"
מרקש - הפנינה הירוקה אשר בהרי האטלס הגבוה. נבנתה במאה ה-11. העיר מוקפת חומה ובה שערים מפוארים, על רקע בתיה האדומים. ללא ספק העיר המיוחדת והרבגונית ביותר במרוקו. כיום מרקש היא המרכז המסחרי ומרכז התרבות של דרום מרוקו, המרוקאים מכנים אותה "הלב של מרוקו".
מרקש מכונה "העיר האדומה" בשל גווני האדמה הדחוסה והאדומה שיצרה את המבנים בעיר. העיר המדברית מוקפת החומה יושבת בין שני אוצרות הטבע הגדולים של מרוקו - על התפר בין הרי האטלס לבין מדבר סהרה. יש שיקראו למרקש העיר הרומנטית ביותר של מרוקו (וינסטון צ'רצ'יל נהג לכנות אותה - "אהובתי"). בעיר מרקש נבקר בגני המנארה ונצפה על מסגד קוטביה, המסגד המפורסם של מרקש בעל מינרט גבוה הנצפה מכל נקודה בעיר. נטייל לאורך שדרת מוחמד החמישי, עמוד השדרה של שנמשך עד לליבה של ה"מדינה". נסייר בסמטאות ה"מדינה", נבקר בבית מרקחת ברברי ובשוק צבעוני. נמשיך לסיור ב"מלאח היהודי" שבו התגוררה בעבר אוכלוסיית יהודים גדולה. נבקר בבית הכנסת העתיק "אלעזאמה" אותו בנו יהודים ממגורשי ספרד אי שם בשנת 1492. לאחר מכן, נמשיך אל בית העלמין היהודי במרקש שהוא בין הגדולים ביותר במרוקו. משתרע על 2800 דונם בצמוד לרובע היהודי במרקש. בבית העלמין למעלה מ10,000 קברים אשר נקברו מהמאה ה -12 ועד היום. בית העלמין מתוחזק על ידי הקהילה היהודית ועל ידי שומר הנמצא שם 24 שעות ביממה. צדיקי מרקש ידועים בהשכלתם וחריפותם הלימודית ובבית העלמין נמצאים רבבות צדיקים ותלמידי חכמים גדולים. נעבור בשדרה החוצה את העיר החדשה וממשיכה על לליבה של המדינה הציורית. כמובן נבקר בשווקים של העיר ובכיכר המרכזית המפורסמת ג'אמע אל-פנא.
בשעות הערב, דיסקברי מזמינה אתכם לחוויית פולקלור מיוחדת שתחתום את מסענו המרתק למרוקו - "פנטזיה אצל עלי", שם נצפה בריקודים מסורתיים מכל רחבי ושבטי מרוקו ובמופע אור קולי המלווה ברוכבי סוסים אקרובטיים ויריות באוויר. כל זאת על ידי 80 אמנים ועשרות סוסים ורוכביהם (שימו לב: בחברות אחרות יבקשו מכם תשלום נוסף על מופע כזה).
לינה במרקש.
יום 3 - 18.8
ג' | טיול ג'יפים עם תצפיות להרי האטלס - וארזאזאת
לאחר ארוחת בוקר נצא לטיול בעמק האוריקה, אחד העמקים המרשימים במרוקו, ממנו נשקפים הרי האטלס המושלגים. לאורכו כפרים ברבריים ציוריים, שטחים מעובדים, עצי פרי נשירים, דוכנים ובעלי מלאכה שונים. בעמק האוריקה נצפה בכפרים הברברים הבנויים על צלע ההר, נהנה מהנחלים ומאוצרות הטבע המרהיבים של העמק. בנוסף, נבקר בבית ברברי טיפוסי ונחווה את התרבות המקומית. ניסע דרך הנופים הפראיים והבלתי נשכחים ונספוג את אוויר ההרים. במהלך הטיול נבקר בציון של הצדיק רבי שלמה בן לחנס, כמובן נבקר בבית ברברי טיפוסי ונחווה את התרבות המקומית.
כאן נשמע את סיפורו של רבי שלמה בעל הנחש – ‘בלחנש' או ‘בלחנס' בשמו המקורי – הסיפור מתרחש במאה ה- 16אז רבי שלמה היה שליח דרבנן, שתפקידו היה לעבור בקהילות יהודיות בתפוצות ולאסוף כסף לרווחתם של יהודי ארץ ישראל.
לאחר מכן ניסע מזרחה ונחצה את הרי האטלס, נצפה בעיירות ברבריות טיפוסיות. לאחר מכן נמשיך לוארזאזאת - עיר מחוז במרכז מרוקו מדרום לאטלס הגבוה. גובהה 1160 מטרים מעל פני הים ומיושבת בעיקר ע"י ברברים. הוקמה על ידי הצרפתים בשנת 1928.
לינה בוארזאזאת.
יום 4 - 19.8
ד' | עמק הדאדאס – קניון טודרה – ארפוד
היום נברח מעט מההמוניות של הערים וניסע אל עמק הדאדס, השוכן במורדות הדרומיים של האטלס הגבוה. בעמק הדאדס נחזה במראות הסלע הגירני ואבן החול שיצרו צורות מיוחדות. הדרך מתפתלת בין נופים פראיים ולאורכה עיירות שהוקמו בנאות המדבר, וקסבות עתיקות בצבעים שמקנים לעמק את השם – "דרך אלף הקסבות". נמשיך לטיול בקניון טודרה הנחשב לאחד מאתרי הטבע המרהיבים במרוקו. הקניון שוכן באזור המזרחי המבודד של הרי האטלס הגבוה, אורכו 600 מטרים וצוקיו מתנשאים לגובה של 300-400. ניסע לאורך הקניון הצר בין קירות גבוהים בגוונים אדמדמים ונגיע לעמק טודרה, אזור יפהפה ובו כפרים רבים עם מבנים מלבני בוץ, מקושטים במטעי דקלים. מעל לעמק נשקפות תצורות הסלע גדולות ובמרכזו זורם ערוץ נחל - כאן נולד שירו המפורסם של שלמה בר "אצלנו בכפר טודרה".
בהמשך היום ניסע אל העיירה ארפוד שבעמק הזיז. גם בעיירה זו קיימות עדויות להיסטוריה של יהודי מרוקו, עדויות המוזכרות עוד מהמאה ה- 17 בטרם הוקמה ארפוד. בשיא תפארתה מנתה העיירה כ-1,550 יהודים. כיום, כבר לא ניתן למצוא יהודים בארפוד, אבל קברי צדיקים עדיין קיימים. בארפוד שני בתי עלמין יהודיים - הראשון עתיק ולא מטופח, בעוד השני חדש יותר אך גם הוא לא במצב מזהיר, שם טמון ר' שמואל אבוחצירא. ארוחת ערב ולינה בארפוד.
יום 5 - 20.8
ה' | טיול ג'יפים ורכיבה על גמלים בסהרה - דיונת מרזוגה - מידלט - איפראן - פס
היום מחכה לנו חוויה בחיק הטבע הקסום של מרוקו – טיול למדבר סהרה, הגדול ביותר בכל העולם. הסהרה משתרע לכל רוחבה של צפון אפריקה, מהאוקיאנוס האטלנטי ועד הים האדום. שטחו עולה על מ-8 מיליון קמ"ר! לשם המחשה: שטח ארה"ב כולה 10 מיליון קמ"ר. נשכים עם שחר ונגיע רכובים על ג'יפים אל תוך מדבר סהרה, נעלה על גמלים ונטפס אל דיונת החול הגדולה מכולם, דיונת מרזוגה. שם נצפה נזכה למראה עוצר נשימה של הזריחה מעל המדבר הגדול. נעמיק אל תוך המדבר ונכיר את "תושבי הגלימה הכחולה", אוכלוסיית המתיישבים בסהרה. בסיום המסע בסהרה נחזור למלון ונתארגן להמשך היום. (שימו לב - בחברות אחרות יבקשו מכם תשלום נוסף עבור טיול כזה).
ניסע אל העיירה איפראן במסלול שכולו נווה מדבר ומטעי דקלים. נגיע אל עיירת הקיט איפראן המוצבת במרכז הרי האטלס התיכון המושלגים, "שווייץ של מרוקו" מכנים אותה. איפראן נמצאת בגובה 1650 מטר ובתוכה קיים מרכז תיירות, נופש וסקי. עם כניסתנו אל העיירה נפגוש בגן גדול ובתוכו אגם ברבורים, בסמוך אליו יער עבות ובו משפחת קופי מקוק קטנטנים (לעיתים הם ינסו "לסחוב" ממכם פריטים). נחזה בפסל האריה שמסמל את איפראן ונצפה אל טירה הבנויה בסגנון סקוטי. בדרכנו נחצה יערות ארזים ואלונים ולפני כן נחצה את מידלט, ומפגש עם נוף של נווה מדבר עם דקלים.
לאחר מכן ניסע לפס, לינה בפס.
יום 6 - 21.8
ו' | פס - מקנס
הבוקר נסייר בעיר העתיקה פס. בפס התיישבה אוכלוסייה יהודית גדולה, חלקה התגבשה במקום וחלקה הגדול יותר היה ממגורשי ספרד. כאן פעלו חלק גדול מהמנהיגים, הסופרים והרבנים היהודים במרוקו, ברובע ששמו היה בעבר 'פנדק אל-יהודי'. העיר פס גדלה להיות בית חם עבור האוכלוסייה היהודית במרוקו. לא מעט צדיקים יהודים כתבו את שמם ופועלם בעיר -הבלשן והפייטן יהודה בן-קוריש, ר' דונש בן-לברט, ר' יהודה חייג', ר' יצחק בן-יעקב אלפסי (הרי"ף) ,הרמב"ם גם הוא עבר לעיר עם משפחתו ועוד צדיקים רבים שחרטו את שמם ופועלם בעיר פס - סמל הדת והתרבות היהודית של מרוקו.
בפס נעלה לעמדת תצפית נהדרת מן המגדל הדרומי של העיר ונשקיף על העיר העתיקה. נטייל ב"מדינה" הבנויה כרשת רחובות מפותלים, מבוך גדול בו חיים ועובדים אלפי אנשים. נטייל בין הסמטאות ונבקר במפעל לצביעה ועיבוד עורות על פי שיטות הנהוגות מאות שנים. נצפה על ארמון המלך ועל ששעון המים הנודע של הרמב"ם, ואחר כך נטייל ב"מלאח" היהודי. נבקר בבית הכנסת ההיסטורי 'איבן דאנן' ובבית העלמין היהודי, שם נפקוד את קברם של ר' יהודה בן עטר ושל הצדקת 'ללה סוליקה'.
בהמשך היום ניסע אל העיר מקנס, אחת מארבע "הערים הקיסריות" של מרוקו. רוב תושביה וסביבתה ברברים, אך בעיר צמחה גם קהילה יהודית ובחלקה העתיק קיים "מלאח" יהודי. מגורשי ספרד הגיעו אל מקנס בשנת 1492. השליט של אותם ימים, המלך אסמאעיל, העביר את היהודים הקים להם שכונה בקרבת ארמונו, שכונה שקיימת עד היום ונקראת "המלאח הישן" של מקנס. נתחיל את סיורנו במקנס כשנעבור דרך שער 'באב אל-מאנסור' המרשים. נהלך בסמטאות ה"מלאח" ונבקר ב"מדינה" העתיקה ברחובות טאלה סהגירה וטאלה קבירה, הרחובות הראשיים שלה. נצפה על הארמון המלכותי בעיר ונבקר בבית הכנסת הפורטוגזי הגדול. בתום הסיור נחזור לפס, ונתארגן לארוחת שישי משותפת וקבלת השבת.
לינה בפס.
*רבי יהודה בן עטר - היה מרבני העיר פס שבמרוקו, בה שימש כדיין. הוא עבד כצורף מומחה וכל חייו התפרנס מיגיע כפיו. הערצת בני קהילתו אליו זכתה אותו בכינוי "רבי אל-כביר" שפירושו הרב הגדול. רבי יהודה נקבר בבית הקברות היהודי בעיר פס לצד שניים מחשובי רבני מרוקו: רבי אבנר הצרפתי ורבי וידאל הצרפתי. קבריהם מהווים אתר עלייה לרגל לקבוצות יהודיות אשר מבקרות בפס.*
*"ללה סוליקה"- הצעירה שלא נכנעה לבן המלך שחפץ בה והסכימה למות בעינויים קשים כיהודייה כשרה ולא להתחתן עם גוי. סיפורה המרטיט של אותה נערה שנפחה את נשמתה בקדושה טהרה וצניעות עליונה.*
יום 7 - 22.8
ש' | פס - שבת מנוחה
שבת מנוחה במרקש – יום חופשי, המעוניינים יוכלו לצאת באופן עצמאי לטיול רגלי בסביבת המלון.
בשעות הערב נצא לחפלה מרוקאית טיפוסית, הכוללת מוזיקה מרוקאית ומופעי ריקודי בטן, לינה בפס.
לינה בפס.
יום 8 - 23.8
א' | ואזאן - שפשואן (העיר הכחולה) - תטואן
לאחר ארוחת הבוקר ניסע אל העיר ואזאן, שם פעל ר' עמרם בן דיוואן שהיה מקדושי יהדות מרוקו. קברו שוכן בכפר אסג'ן המרוחק כ-8 '"מ מהעיר. לאחר מכן ניסע אל בירת הרי הריף, עיירת החוף שפשואן, "הפנינה הכחולה" של מרוקו. על פי אחת המסורות, יהודי שפשואן צבעו את בתיהם בצבע כחול בהשפעתה של תורת הקבלה והברברים במקום המשיכו במסורת לאורך השנים, וכעת גוונים בהירים של כחול מקשטים כמעט פינה בשפשואן. פירוש שמה של העיר הוא "ראו את הקרניים" (רכסי ההרים על רקע העיר מדמים זוג קרני עז). נטייל בין סמטאות המבנים הכחולים של שפשואן ולאחר מכן ניסע אל העיר תטואן. בעיר זו פעל ר' יצחק בן וואליד, מהרבנים החשובים במרוקו. בעברה, שימשה תטואן כמרכז קליטה למגורשי ספרד ואף נכבשה על ידי הספרדים. ניחשף לצד הספרדי של מרוקו המתבטא בסגנון הארכיטקטורה הספרדי שבתטואן. לאחר ביקורנו זה נמשיך בנסיעה לטנג'יר שם נאכל ארוחת ערב ונסייר בעיר יום למחרת.
לינה בטנג'יר.
*ר' עמרם בן דיוואן - תחילה התיישב ר' עמרם בחברון, אך בהמשך נשלח למרוקו במטרה להקים ישיבה ולאסוף תרומות מכלל הקהילות היהודיות למען כוללות חברון. ר' עמרם בן דיוואן הגה בתורת הנגלה ובתורת הנסתר. במרוצת השנים, הפך קברו בכפר אסג'ן לאתר עלייה לרגל עבור עשרות אלפי חסידים ובמקום אף מתקיימת הילולה שנתית. *
יום 9 - 24.8
ב' | טנג'יר
לאחר ארוחת הבוקר נצא לסיור בטנג'יר. נבקר בשווקים ובטיילת, נמשיך לביקור ב"מערות הרקולס" שם, על פי האגדה, התגורר האל הרקולס לאחר שהפריד בין היבשות. נמשיך לתצפית ב"כף ורה" שהיא למעשה מפגש בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי. בהמשך נבקר במדינה – העיר העתיקה וגם בעיר החדשה. טנג'יר הינה עיר בצפון מרוקו השוכנת בכניסה המערבית של מיצרי גיברלטר, בו נפגשים הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי. הייחוד של טנג'יר הוא בכך שהיא ממוקמת בנקודה הצפונית ביותר באפריקה וממנה ניתן לראות את אירופה. נעשה דרכנו חזרה למלון בשעות הערב. לינה בטנג'יר.
יום 10 - 25.8
ג' | רבאט - סלא - קזבלנקה
לאחר ארוחת הבוקר נעשה דרכינו אל העיר רבאט, עיר הבירה של מרוקו. ישנם אתרים מסוימים ברבאט אשר הוקמו אי שם בשנת 2500 לפני הספירה, אתרים שמעניקים צביון ייחודי ועתיק לעיר - מה שהביא להכרתה על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. פירוש שמה של רבאט הוא - "המצודה" - שם הנגזר מהמצודה המרהיבה שהוקמה ברבאט במאה ה-12, "מצודת הניצחון".
כשנגיע לרבאט נצא לסיור ברחובותיה ונכיר את אתריה החשובים המשלבים ישן עם חדש. נטייל ברחבת ארמון המלך, נבקר במאוזולאום בו טמונים המלך מוחמד החמישי ובנו חסן השני, נראה את מגדל חסן ואת הגשר החוצה את הנהר. נסייר רגלית בקסבה העתיקה "האודאייה" ונתרשם מסגנונה המורי.
לאחר מכן נערוך ביקור בסלא, יישוב זעיר אותו הקימו הפיניקים שהתיישבו בעבר ברבאט, עיר הולדתו של אור החיים הקדוש, שם נבקר בקברו של רבי רפאל אנקאווה.
רבי רפאל אנקאווה - היה הוגה, פרשן ופוסק הלכה נודע במרוקו. נחשב לאחד מחשובי הרבנים במרוקו בעת החדשה.
היה הראשון להתמנות לתפקיד הרב הראשי של מרוקו.
לאחר מכן, ניסע לקזבלנקה ונערוך סיור בעיר , העיר הגדולה ביותר במרוקו ובה הנמל העיקרי של המדינה. נבקר בשכונת הפאר והיוקרה עין דיאב הממוקמת לאורך קו החוף של העיר. בעין דיאב פזורים להם מועדונים, בארים, מסעדות ועוד אינספור מקומות בילוי. נצפה במסגד חסן השני, אולי פרויקט הבנייה העצום והשאפתני ביותר שהוקם בעיר עוד מימיו של המלך חסן השני, מי שנחשב למנהיגם הרוחני של התושבים המקומיים. מבנה המסגד המפואר תופס כ-25 דונם שמתפרשים על פני המים, בעוד מתחם המסגד עצמו משתרע על פני כ-100 דונם ויכול להכיל עשרות אלפי מתפללים. המינרט הגבוה של המסגד, נחשב לאחד מן הסמלים המוכרים של קזבלנקה. נמשיך את סיורנו ונגיע אל כיכר מוחמד ה-5, הכיכר המרכזית של קזבלנקה וליבה הפועם של העיר ממנה מסתעפים הרחובות הראשיים. בכיכר מוחמד החמישי גם נמצאים הבניינים הרשמיים והבולטים בעיר - בניין הדואר הראשי, ארמון המשפטים, הקונסוליה הצרפתית ועוד מבנים מרשימים. כיכר מוחמד החמישי מוקפת בגנים יפהפים, במרכזה, ניצבת מזרקה מפוארת. נמשיך את סיורנו כשנגיע ל"מדינה" של קזבלנקה, החלק העתיק ביותר בעיר. ה"מדינה" מזמינה אותנו להסתובב בין הסמטאות הצרות והמפותלות, לנשום ריחות משכרים של תבלינים אותנטיים ולפגוש בפריטי אמנות ויצירה מקומית, במחירים זולים למדי. נבקר בבית הכנסת הגדול בקזבלנקה, שם עמוק בתוך סמטאות ה"מדינה", נחוש את האווירה התוססת ונשוטט בין שלל רוכלים ובעלי מלאכה מסורתיים שיפתו אותנו עם סחורתם המגוונת והמקורית. כמובן שלא נפסח על טיול לאורך הטיילת המקסימה של קזבלנקה - טיילת המתפרשת לאורך קו החוף של האוקיינוס האטלנטי ובה מופעי רחוב, מסעדות ובתי קפה.
לינה בקזבלנקה.
יום 11 - 26.8
ד' | קזבלנקה – תל אביב
לאחר ארוחת הבוקר ניסע לשדה התעופה ונטוס הביתה דרך יעד ביניים באירופה. מקווים שנהניתם בטיול של צוות 'דיסקברי' וצברתם חוויות מהנות!