כתבות     בתי מלון     מוזיאונים     אירועים     ילדים     כרטיס ביקור     מסעדות    

חופשה באתונה - יוון

חופשה באתונה היא בראש ובראשונה מסע אל ההיסטוריה. לכבוד התייר המטייל במסלוליה הנה על קצה המזלג מעט מהעבר המרשים שלה


מאת: צוות דיסקברי


 

אתונה לא הייתה תמיד מוקד תיירות עולמי. בעבר מפת העיר הייתה קטנה ומצומצמת. על פי ההערכות הארכיאולוגיות, ראשית ההתיישבות באתונה הייתה ב-3,000 שנה לפני הספירה. את העיר ייסד על פי האמונה היוונית קקרופס, מלך שמקורו בגזע פרה היסטורי. האגדה מספרת שקקרופס נחשב לאל. הבנייה הראשונית החלה סביב גבעות האקרופוליס והאראופאגוס, המהווים עד היום את מרכזה. במאה ה-8 לפני הספירה הפכה אתונה למרכז תרבותי ואמנותי. בתקופה זו אתונה התפתחה לעיר מדינה, ונודעה בכוחה הצבאי יחד עם ערי מדינה אחרות ביוון, דוגמת ספרטה. במאות ה-5 וה-6 לפני הספירה התפתחה אתונה בקצב מסחרר. חומה חדשה נבנתה סביבה ותחמה גם את גבעת האראופאגוס שמצפון מערב לאקרפוליס ואת שתי האגרות של תיזאוס ושל סולון שהפכו למרכז הפוליטי של העיר. אז הוקמו בניינים ציבוריים, וכן פותחו מסלולי התשתיות: מסלולי ביוב, הובלת מים ועוד. 

 

הריסות אתונה. ציור: אלברט ריגר מ-1870
הריסות אתונה. ציור: אלברט ריג'ר מ-1870

 

הדמוקרטיה של אתונה (Athens)

ב-508 לפני הספירה עלה לשלטון קלייסתנס והוא הנהיג באתונה (Athens) דמוקרטיה ישירה. הסמכות החוקתית הייתה נתונה לראשונה בידי אסיפת העם, הם התכנסו מספר פעמים בחודש בידי סנאט בו 500 חברים שהיו נתונים למרות האסיפה. היה גם בית דין שכלל שופטים וחברי מושבעים.

בשנת 490 לפני הספירה הותקפו ערי המדינה ביוון, ביניהן אתונה, ע"י צבאו האדיר של דרוויש, מלך פרס. אנשי אתונה למרות מספרם הקטן יחסי, ניצחו במערכה והדפו את דרוויש. עשר שנים מאוחר יותר, שבו הפרסים לאתונה עם אחד הצבאות הגדולים שנראו עד אז. גם הפעם הצליחו האתונאים להביסם, אך המחיר היה גבוה: עירם ניזוקה קשה וכמעט נהרסה.

תור הזהב של אתונה 

זמן כהונתו של פרילקס, בין השנים 461 ל-429 לפני הספירה, היה "תור הזהב" של אתונה. העיר שופצה ונבנה האקרופוליס, שבמרכזו מונומנטים מרשימים. בתקופה זו הפילוסופיה, השירה, הפיסול והדרמה באתונה הפכו לשם דבר בעולם העתיק. אז נכתבו יצירותיו הגדולות של סופוקלס, פידיאס ומירון התעלו עם יצירותיהם הפלסטיות, וסוקרטס, אפלטון ואריסטו הפיצו את רעיונותיהם הפילוסופיים. יצירותיהם של כל גדולי הדור הללו עיצבו את התרבות המערבית כפי שאנו מכירים אותה היום ויצקו את יסודות הדמוקרטיה. 

אתונה Athens תחת כיבוש 

מלחמות הפלופוניסוס, שהתרחשו בין השנים 431 ל-404 לפנה"ס, החלישו את אתונה. תבוסתה של העיר לספרטה גרמה להתדרדרות כלכלית וחברתית חמורה, והעיר ירדה מגדולתה. כך למשל הוצא להורג סוקראטס ב-399 לפני הספירה, למרות שלא עשה דבר, אחרי שהוכרח לשתות רעל מול תלמידו אפלטון.

לאחר מלחמות הפלופוניסוס אתונה הייתה נתונה למרותו של אלכסנדר מוקדון. במאה החמישית הועברה אתונה לידי קיסר רומי המזרחית שישב בקוסטסינופול. אז הוצע צו שאפשר לנוצרים בעיר חופש פולחן. כתוצאה מכך במאות ה-5 עד ה-7 הלך והצטמצם כוחה של הפילוסופיה ומאידך מעמד הנצרות התחזק מאד. עדיין ניתן לראות היום בטיול במסלולי התיירות בעיר עדויות מן התקופה. רב הכנסיות הביזנטיות ששרדו הן מן המאה ה-9, אז הן היו קטנות ומקושטות. (היום פתוחים לתיירות: כנסיית השליחים הקדושים, כנסיית תיאודוס הקדוש, כנסיית קפניקריאה והכנסייה המטרופולונית הישנה). העיר שגשגה עד סוף המאה ה-12 עד שנבזזה על ידי המוסלמים.

 

הסכם חקוק באבן בין אתונה למדינה שכנה, מתוך הבריטיש מוזיאון. צילום: JASTRO 2007
הסכם חקוק באבן בין אתונה למדינה שכנה, מתוך הבריטיש מוזיאון. צילום: JASTRO 2007

 

בין המאות ה-13 ל- 15 נכבשה אתונה על ידי עמים שונים, ביניהם הקטלונים, הפלורנטינים והפרנקים. ב-1204 נכבשה אתונה במסגרת מסע הצלב הרביעי על ידי אבירים פרנקים. ב-1260 לואי ה-6 , מלך צרפת, העלה את אתונה למעמד של דוכסות. ב-1311 השתלטו הקטלונים על העיר הם החזיקו בו כמה עשרות שנים עד שהפסידו לבן אצולה מפירנצה. זה הפסיד לבן אצולה אירופאי אחר וכך בשנים הבאות החליפו בעלות על העיר בני אצולה שונים. בסופו של דבר השתלטה על יוון האימפריה העות'מאנית, שהחזיקה בה במשך 400 שנים. 

בשנים הראשונות של הכיבוש הטורקי הוענקו לאתונאים מידה מסוימת של עצמאות, התורכים אף אפשרו בנייתן של מספר כנסיות ומנזרים. האקרופוליס בוצר והפך למבצר תורכי. הפרתנון הוסב למסגד. תחת השלטון התורכי סבלה העיר מלחמות נוספות. כך למשל צרו עליה ונציאנים ב-1687 אז כמעט הושמד הפרנתון בדליקה. הטורקים נכנעו אך כבשו מחדש את העיר בשנה אחר כך. הונציאנים הספיקו לשנות את פני העיר, להשמיד בה פסלים עתיקים ולשרטט מפה של העיר. בתקופה העות'מאנית ועד עצמאותה של יוון נותרה אתונה עיר קטנטנה המונה רק כמה אלפי תושבים. רובם יוונים וכמה מאות טורקים. 

התקופה העות'מאנית מסמלת גם את תחילתה של התיירות בעיר: למרות שבתקופה הטורקית העיר הייתה קטנה היא החלה להפוך מוקד לתיירות של מטיילים ומבקרים ממערב אירופה, שרצו לטייל במסלוליה. התיירים של אז התוודעו לאדריכלות היוונית בדרום איטליה, וביקשו לטייל במקום בו נולדה האדריכלות היפה הזו. במאה ה-18 שני בני העיר אף שירטטו מפות ותיאורים מדוקדקים של עתיקות אתונה. חלק מתיירי העיר אספו עתיקות מתפוררות רבות ושימרו אותם. כמו למשל הלורד אלגין השגריר הבריטי בקוסטניסינופול שביקר בה תכופות.

שחרור אתונה (Athens)

בין השנים 1821 ל-1827 לחמו היוונים בטורקים: ב-1821 האתונאים המתקוממים כבשו לראשונה את העיר. הלחימה נמשכה וב-1926 הוטל מצור תורכי על העיר. הקולנל הצרפתי פאביי ו-500 מתנדבים הצליחו לפרוץ את המצור ולהיכנס לאקרופוליס, אך ב-1927 נאלצו חילות יוון להיכנע. 11 חודשים הופגזה העיר ונפגעה קשות, תושבים רבים נמלטו ממנה ומטעי הזית המרשימים שהקיפו אותה נחרבו כמעט לחלוטין בשריפה גדולה.

מלחמת העצמאות הסתיימה ב-1929, אך הטורקים המשיכו לשלוט בעיר עד 1934. בשנה זו נכנס אותון מבווריה (מלך גרמני שהוכתר כמלך יוון בכפייה על ידי המעצמות הגדולות) בתהלוכת ניצחון לאתונה (Athens) והעביר את בירתה של ממלכת יוון (Greece) החדשה מנאפפליו לאתונה. (אגב אז מנתה האוכלוסייה של אתונה מתה אלפים בודדים). אחרי 1900 החלה אתונה להתפשט ולהתרחב: גל של פליטים מאיזמיר שבאסיה הקטנה גורש על ידי התורכים ב-1922. הם הגיעו לאתונה והתיישבו שם, בעיקר בפרבר שמוכנה היום סמירנה החדשה. (איזמיר גם נקראת סמירנה). ב-1928 כבר התרבתה האוכלוסייה שם פי שתיים והגיע לחצי מליון בקירוב. "הסכם לוזאן", שנחתם בשנת 1923, הביא לנהירה גדולה אל העיר. היא התפתחה וגדלה, והפכה למטרופולין סואן ומשגשג. 

אתונה, כיוון Greece כולה, חוותה מכה קשה במלחמת העולם השנייה בעקבות הכיבוש הנאצי. לאחר מלחמת העולם התחוללה מלחמת אזרחים עקובה מדם ביוון. מאמצע המאה ה-20 החלו בעיר תהליכי מודרניזציה מואצים שתרמו לפריחה הכלכלית. כניסתה של יוון לאיחוד האירופאי האיצה את התפתחותה הכלכלית של העיר עוד יותר וגרמה לכסף רב לזרום לכיסה של העיר.

 

הפארתנון מ-1891, ציור של מתוך האנציקלופדיה הגרמנית של (Joseph Kürschner (1891
הפארתנון מ-1891, ציור של מתוך האנציקלופדיה הגרמנית של (Joseph Kürschner (1891

 

אתונה (Athens) של היום היא מוקד תיירות משגשג. עבור רב התיירים המוקד הוא כיכר סינדאגמה - בו יש מלונות, משרדי טיולים ונסיעות, בנקים ובתי קפה. לעיר פרברים מפותחים, חיי לילה תוססים, מסעדות ואזורי טיולים ונופש. התיירות המשגשגת בעיר נובעת בעיקר מן העובדה שניתן לטייל במסלולי הטיול הרבים, הכוללים אתרים ארכיאולוגים והיסטוריים מכל התקופות. אוכלוסיית העיר קרובה למיליון תושבים. אמנם שטחה של העיר היום הוא קטן, 39 קמ"ר בלבד (להשוואה, שטחה של תל אביב גדול יותר) אך הוא מכיל את סיפוריהם של האתונאים החיים שם מאות שנים, של ממלכות גדולות ומלחמות רוויות בדם.


מידע על אתרי תיירות, נופש, טיולים ומסלולים ניתן למצוא באתר דיסקברי טיול עולמי Discovery.