טיול במדבר יהודה - מצוקים

בטיולנו נתור אחר נפלאות המדבר,נפגוש בור מים קדום, שבילים אתגריים מעלות ומורדות בדרכי המדבר

כתב וצילם: גיא גוטליב

בשלהי החורף ביום חמים ונעים מהסוג ש"מזמין" טיול בחיק הטבע, שמנו פעמינו לעבר ים המלח ומדבר יהודה כשמצוקי דרגות היוו את נקודת ההתחלה של טיולנו באזור. מי שמסרב להיפרד ממיטתו בשעות הבוקר המוקדמות, מוזמן ללון בכפר הנופש מצוקי דרגות או בחניון הלילה הסמוך לו.
אחרי קפה ריחני וטוב, תדרוך קצר שכלל הוראות בטיחות, תוואי המסלול עם דגש על המקומות המסומנים במפה ב" עבירות קשה", יצאנו לדרך.

פרטים והמלצות
אורך המסלול: כ-60 קילומטר (יום שלם).
עבירות :בינוני עד קשה.
אופי המסלול: מסלול טכני לכל אורכו כמעט,  עם עליות ברובן איטיות , אך עבירות. הקטע הקשה יותר, הוא מעלה "חבר" (מעלה עוזי).
מפה: 1:50,000 סימון שבילים מספר 8 -  צפון מדבר יהודה וים המלח , 11 - דרום מדבר יהודה וים המלח
לא לשכוח: מים לשתיה, עזרה ראשונה, גלגל רזרבי, נעלי הליכה, כובע, מצלמה ומשקפת, טלפון נייד, ארוחת בוקר וארוחת צהריים.
עונה מומלצת: המסלול אטרקטיבי בעיקר בסתיו, אז  ניתן לראות בעלי חיים וכמובן ליהנות ממזג אויר מצוין: כבר לא חם ועדיין לא קר.   בחורף  חלק מהמסלול קשה יותר (למי שמתעקש להגיע לאזור בשיא החורף, מומלץ להתעדכן בתחזית יום קודם לכן).
המלצה אישית שהינה כלל בל יעבור מבחינתי:  לא להיכנס לשטח לבד ללא רכב נוסף לכל צרה שלא תבוא.

ערוץ צר, מפותל ומרהיב

תיאור המסלול:

(1) נ"צ  187280/1110880 מצוקי דרגות
אנו יוצאים מכפר הנופש של מצוקי דרגות ונעים על גבי הסימון שבילים הירוק. לאחר כקילומטר מהיציאה,  נבחין בפניה שמאלה שמסומנת באבנים.  מי שרוצה יכול להגיע למרפסת תצפית יפה על נחל דרגות.  במקום ישנה גם עמדת הסברה של רשות שמורות הטבע, וכן הסבר בכתב על השמורה וכללי התנהגות בה.  לאחר החזרה מהתצפית נמשיך עם סימון השבילים עד לעיקול חד שבו מפגש עם סימון שבילים כחול.
סה"כ מנקודה 1 לנקודה 2:  3.3 קילומטר.

(2) נ"צ  184635/1112099 מפגש סימון שבילים ירוק עם סימון שבילים כחול
משם פונים בחדות שמאלה (דרומה) עם סימון השבילים הירוק ונפרדים מנחל דרגה .  בשביל הירוק ישנם כמה וכמה מעברים שמסומנים כמעברים קשים. לא להיבהל: נתין לעבור אותם בזהירות ועם יש צורך להיעזר במכוון תנועה.
המעברים הללו הם בעצם חצייתו של נחל תקוע שמתחבר לנחל דרגה ומהווה את אחד היובלים הראשיים שלו. משם ממשיכים עם השביל עד למפגש עם סימון שבילים אדום
סה"כ מנקודה 2 לנקודה 3: כ 3.4 קילומטר.

(3) נ"צ 183509/1109668 מפגש סימון שבילים ירוק עם סימון שבילים אדום
אנו ממשיכים לנוע עם אותו סימון שבילים ירוק שאיתו יצאנו ממצוקי דרגות. לאחר כשני  קילומטר נבחין בשלט המורה לנו שמאלה (מזרחה) לכיוון  מצפה מכוור .מי שרוצה תצפית יפה על ים המלח יפנה שמאלה.  לאחר התצפית  נחזור לשביל המסומן בירוק ונמשיך לנוע בו עוד כ 300 מטר. משמאלנו  בור מים חצוב בדופן ערוץ הנחל, המקום מוצל וקריר ומומלץ לנצל אותו לצורך הפסקת קפה של בוקר.
סה"כ מנקודה 3 לנקודה 4:  כ 2.3 קילומטר.

(4) נ"צ 184352/1107738 בור מנקושיה
אנו יוצאים מהבור וחוזרים לסימון שבילים הירוק.  קצת אחרי הבור הדרך מתעקלת שמאלה ומתחיל הטיפוס לכיוון רס אל מנקושיה. אנו חולפים על פני הפניה לראש חצצון וממשיכים עם סימון השבילים השחורץ חולפים על פני הפניה למצפה קדם, ומעט  אחריה, נוכל להבחין בעץ אלה יפהפה. מעט אחר כך נגיע למפגש עם סימון שבילים כחול וירוק.
סה"כ מנקודה 4 לנקודה 5:  כ 8 קילומטר.

דרום מדבר יהודה

(5) נ"צ 182850/1102780 מפגש סימוני שבילים
אנו פונים שמאלה (דרומה) עם סימון השבילים הירוק.  חולפים ליד ראס א- שקף וממשיכים
כל הזמן עם סימון השבילים דרומה, עד לנקודת המפגש עם סימון שבילים אדום.
סה"כ מנקודה 5 לנקודה 6  כ 4.5 קילומטר.

(6) נ"צ 184183/1098976 מפגש סימון שבילים ירוק עם סימון שבילים אדום
אנו פונים שמאלה (דרומה) עם סימון השבילים האדום. אחרי  נסיעה קצרה מגיעים לעוד צומת שבילים. משם ממשיכים עוד קצת עם השביל עד לתצפית יפה על נחל ערוגות שנקראת בשם הנחל. משם נחזור חזרה לצומת השבילים.
סה"כ מנקודה 6 לנקודה 7 כ קילומטר אחד.

(7) נ"צ 184141/1097962 מפגש סימון שבילים אדום עם סימון שבילים שחור
אנו נעים מערבה על גבי סימון השבילים השחור במגמה כללית של ירידה מתונה לכיוון נחל ערוגות. בשלב מסוים השביל פונה דרומה וממשיך  בירידה תלולה יותר, לכיוון הערוץ הראשי של הנחל. שימו לב שהירידה מלאה בורות וחריצים אבל למרות זאת ניתן לרדת ללא קושי מיוחד. כשנגיע למטה נתחיל לטפס לצידו השני של נחל ערוגות בעליה תלולה, אך  נוחה
בתחילת העלייה ישנו סיבוב חד. זהירות. משם  מטפסים מעלה מעלה עם השביל המסומן בירוק, עד למפגש עם סימון שבילים אדום.
סה"כ מנקודה 7 לנקודה 8  כ 6.5 קילומטר.

(8) נ"צ 181684/1095580 מפגש סימון שבילים ירוק עם סימון שבילים אדום
אנו פונים שמאלה (מזרחה) עם סימון השבילים האדום. כעבור נסיעה קצרה, נגיע לסיבוב חד ובו מפגש עם סימון שבילים שחור.
סה"כ מנקודה 8 לנקודה  9 כ -  700 מטר.

(9) נ"צ 1095501/182386 מפגש סימון שבילים אדום עם סימון שבילים שחור.
אנו מתחילים לנוע בתוך ערוץ צר, מפותל ומרהיב ביופיו.  זהו אחד היובלים של נחל חבר - אחד הנחלים הגדולים במדבר יהודה. ביציאה מהשביל הצר נגלוש בירידה תלולה לכיוון הערוץ הראשי של נחל חבר. שם מומלץ לערוך את הפסקת הצהרים,  במקום חבוי בתוואי הנחל, בצלם של מצוקי הנחל  בצידו המערבי.
ההפסקה חשובה לאגירת כוחות לקראת העלייה האתגרית של מעלה חבר. אחרי ההפסקה נגיע לתחתית המעלה, שם מחכה למטיילים עבודה רבה: מילוי הבורות באבנים גדולות על מנת לטפס מעלה בצורה נכונה ובטוחה. מומלץ לעלות באיטיות ולא להתבייש לבקש עזרה בכיוון מאחד המטיילים. ללאחר המעבר שעשוי להימשך זמן מה (תלוי בגודל הקבוצה),  נמשיך עם השביל עד שנגיע למפגש עם שביל ירוק.
ס"הכ מנקודה 9 לנקודה 10 כ 3.7קילומטר.

(10) נ"צ 1093325/180116 מפגש עם סימון שבילים ירוק
אנו ממשיכים עם סימון השבילים השחור. אחרי נסיעה קצרה ונוחה נגיע  לכיוון הר חלד, שם ניסע עד למפגש עם סימון שבילים ירוק.
סה"כ מנקודה 10 לנקודה 11  כ 2.2 קילומטר.

(11) נ"צ  1092182/178456 מפגש סימון שבילים שחור עם סימון שבילים ירוק.
אנו פונים שמאלה עם סימון השבילים הירוק. זהירות  השביל מפותל ומלא בעיקולים. אנו חוצים את נחל הרדוף, ממנו מגיעים למקום המסומן במפה בעבירות קשה. אל תבהלו: המעבר לא קשה כל כך. חוצים אותו בקלילות וממשיכים עד לתחתית הר חצרון למפגש עם סימון שבילים שחור.
ס"הכ מנקודה 11 לנקודה 12 כ 10.3 קילומטר.

(12) נ"צ172728/1086381 מפגש סימון שבילים ירוק עם סימון שבילים שחור
אנו נוסעים עם סימון השבילים השחור ומתחילים לחצות ערוצי נחל רבים: נחל חצרון, נחל בדר, נחל ערשה ערוצים קטנים  נוספים של נחל צאלים הגדול. הדרך מפותלת ונראה כאילו היא לא נגמרת לעולם. לקראת נקודה 13 נבחין בשרידי מצדה הרוסה. נחצה את נחל צאלים ונגיע לחניון הלילה של בריכת צפירה.
ס"הכ מנקודה 12 לנקודה 13 כ 8 קילומטר.

(13) נ"צ 176140/1082996 בריכת צפירה
אנו ממשיכים עם סימון השבילים השחור, כאשר אנו חוצים את נחל צאלים ומתחילים לטפס לכיוון בקעה צרה וארוכה הנקראת בקעת קנאים. השביל השחור שחוצה אותה יקח אותנו עד לכביש ערד מצדה
סה"כ מנקודה 13 לנקודה 14 כ 4.9 קילומטר.

(14) נ"צ  175596/1079524 כביש ערד מצדה
אנו פונים ימינה לכיוון ערד. ממולנו נוכל להבחין בחווה שנקראת חוות הנוקדים. הנסיעה לערדאורכת  כרבע שעה וממנה נצא הביתה.