ערד - ים המלח

במסלול זה תרדו ממרומי מדבר יהודה אל המקום הכי נמוך בעולם. שביל הירידה בשטח הוא הארוך ביותר בארץ, מתחיל בגובה 600 מטר מעל פני הים ויורד עד ים המלח בצומת זוהר בגובה 385 מטר מתחת לפני הים.

מאת עומר יגאל "טיולי אופניים" בהוצאת מפה

מסלול מדברי זה עובר ברובו בדרכים טובות לרכבי שטח. תחילתו בערד, משם הוא פונה דרומה על רכס זוהר דרך הר יהל והר כיפון. ירידה טכנית ותלולה תוריד אתכם אל ערוצו העליון של נחל חימר ומשם דרך הר קומות בדרך קשה ועליות תלולות, אל מעלה עזגד היורד בהתפתלות תלולה אל מישור עמיעז.

ערוצו העליון של נחל חימר (צילום:באדיבות הוצאת מפה )

<p>&nbsp;</p>
 ערוצו העליון של נחל חימר (צילום:באדיבות הוצאת "מפה" )

לאחר ביקור במערת הקמח רדו בנחל סדום תוך התפתלות משחררת אנדרנלין בין ביתרונות החוואר. הטיול מסתיים בנחל פרצים שיוביל אתכם אל צומת זוהר על גדת ים המוות.

איך מגיעים: נכנסים לערד. עוברים את הצומת המערבי וממשיכים לצומת המרכזי, הישן, של ערד. פונים בצומת שמאלה ומיד ימינה וממשיכים עם השילוט לתחנת המשטרה. כאן מחנים את המכונית. אורך המסלול: 61.5 ק"מ. זמן טיול: 5-8 שעות. דרגת קושי:בינונית-קשה. נקודת התחלה: ערד. נקודת סיום: צומת זוהר. עונה מומלצת: חורף, אביב. מפת טיולים וסימון שבילים:מדבר יהודה דרום (מס’11).

המסלול

הערות: המסלול ארוך מאוד, ועל-אף שרובו במגמת ירידה הוא כולל קטעי עלייה לא קלים ורכיבות מישור ארוכות. לכן המסלול הוגדר בינוני עד קשה. צריך לפנות לפחות שש שעות רכיבה למסלול זה.

המסלול אינו מעגלי. הוא מתחיל בערד ומסתיים בצומת זוהר. יש שלוש אפשרויות להגיע אל המכונית. אם רוכבים ביום חול, אפשר לעלות באוטובוס מצומת זוהר לערד, עם האופניים, בתוספת תשלום, או שנהג המכונית בלבד ייסע באוטובוס ואז הוא יחזור לאסוף את הרוכבים. אפשרות שנייה: במידה והגעתם עם יותר ממכונית אחת, צריך לבצע הקפצת מכוניות לסוף המסלול.

הקפצה כזו לוקחת כשעה ויש לבצעה פעמיים. בצומת זוהר המלצתי היא להחנות את הרכב באזור מתחם המשרדים של המועצה האזורית ליד צומת זוהר.

האפשרות השלישית היא לעשות את המסלול במסגרת משפחתית שבה לא כל בני המשפחה הם רוכבים "כבדים". הרוכבים יורדים בערד לרכיבה ואילו שאר בני המשפחה יכולים לטייל באזור, במסלולים שונים. מצדה, נחל בוקק, הר סדום, מערת הקמח ועוד. במקרה כזה ניתן לסיים את המסלול במערת הקמח אחרי 47.5 ק"מ.תחילת המסלול היא בצומת ערד ליד מרכזה הישן של ערד.

אבל עקב חוסר הבטיחות היחסית בהשארת מכוניות באזור אני ממליץ להשאיר את הרכב ליד תחנת המשטרה של ערד, הסמוכה לנקודת תחילת המסלול.

[1] 0.00 (דרום-מערב): רוכבים ישר מצומת ערד לאזור התעשייה ויורדים במורד הכביש.

1.65 [1.65] שמאלה (דרום): כיכר בקצה אזור התעשייה. רוכבים במעלה הכביש לכיוון מספר מבנים הנראה בראש הגבעה.

3.55 [1.90] שמאלה (דרום): מנחת ערד. עוקפים את גדר המנחת משמאל ועולים בשביל הצמוד.

[2] 3.95 [0.40] שמאלה (דרום-מזרח): התפצלות. עולים בדרך רחבה המסומנת בירוק.

5.22 [1.27] ימינה (דרום): שימו לב! התפצלות שבילים מסומנים. ממשיכים עם הסימון הירוק בעלייה קצרה ובהמשך רוכבים בדרך מתפתלת עולה ויורדת לסירוגין.

8.30 [3.0

8] ימינה (דרום):מתקן כימי "מגל". עוקפים את הגדר מימין ומטפסים לאורך צינור, בסימון הירוק.

[3] 9.75 [1.45] ישר (דרום-מזרח): התפצלות. רוכבים במעלה אל הר כיפון. בהמשך המסלול יורד בתלילות בשטח קשה, המצריך יכולת טכנית.

15.50 [5.75] שמאלה (דרום-מזרח): התפצלות שבילים מסומנים בערוץ נחל חימר. רוכבים בדרך כבושה היטב המסומנת ירוק, במגמת ירידה.

[4] 17.13 [1.63] ישר (דרום-מזרח): חוצים את כביש מספר 258 מצומת חתרורים לצומת צפית. רוכבים במורד כביש המסומן בירוק. בהמשך הכביש הופך לדרך טובה העולה ויורדת חליפות.

[5] 23.2

3 [6.10] ימינה (דרום): שימו לב! התפצלות שבילים מסומנים. נקודת הפיצול מסומנת על מתקן קטן נמוך הבנוי מבלוקים. נכנסים לדרך המסומנת באדום. הדרך קשה יחסית וכוללת שתי עליות תלולות המצריכות הליכה קצרה ברגל. עיקבו אחרי הסימון האדום.

[6] 29.30 [6.07] שמאלה (מזרח): התפצלות שבילים מסומנים. מימינכם תראו את הסוללות של מאגרי המים התפעוליים של מפעלי הפוספטים. רוכבים בדרך רחבה וטובה המסומנת בשחור העולה ויורדת חליפות, עם מגמת ירידה מתונה.

34.56 [5.26] ישר (מזרח): התפצלות עם שביל ירוק מסומן על מתקן בטון עגול קטן. מנקודה זו מתחילה ירידה שהופכת לתלולה ומתפתלת יותר בהמשך.

43.92[9.36] ישר (צפון-מזרח): התפצלות שבילים מסומנים. ממשיכים עם הסימון השחור לעבר מבנה משאבות גדול הנראה ממולכם. השביל יורד לנחל עמיעז לקטע קצר ומטפס למישור עמיעז.

46.34
[2.38] שמאלה (צפון): התפצלות שבילים מסומנים ליד חניון הלילה של מישור עמיעז. רוכבים בשביל המסומן אדום לכיוון מערת הקמח.

[7] 47.40 [1.10] ימינה (מזרח): התפצלות שבילים מסומנים ליד חניון מערת הקמח. בנקודה זו מומלץ לתת לאופניים לנוח ולצאת לטיול רגלי קצר ומעגלי אל מערת הקמח (ראו הרחבה בטיול מס' 34). אם מגיע רכב לאסוף אתכם, אפשר לקבוע את המקום הזה כנקודת הסיום של המסלול. מסלולנו ממשיך דרך שולי הר סדום הנראה ממול, בסימון שחור על מישור עמיעז.

50.00 [2.60] שמאלה (צפון-מזרח): התפצלות שבילים מסומנים. רוכבים מתחת להר סדום, לאורכו, עם סימון כחול.

[8] 51.36 [1.36] ישר (צפון): התפצלות שבילים מסומנים. עוברים שוב לרכוב בסימון שחור במורד ערוצי נחל סדום. הדרך יורדת ומתפתלת בתוך חוואר הלשון, בקטע של רכיבה חווייתית. אפשר לבחור כאן בין שתי אפשרויות טובות: לרכוב לאט וליהנות מנפלאות הטבע, או לטוס בסיבובים ולהרגיש את האנדרנלין משתולל בגוף. בכל מקרה מומלץ לעצור ליד אחד הסלעים ולמשש את המלח של הר סדום מול החוואר של הלשון.

[9] 55.73 [4.37] ימינה (צפון-מזרח): התפצלות עם נחל פרצים. יורדים עם הסימון האדום של נחל פרצים במורד הנחל.

58.00 [2.27] ימינה (צפון-מזרח): התפצלות. ממשיכים עם הסימון האדום אל אזור בורות חצובים בשפכי הנחלים חימר ופרצים.

59.80 [1.80] שמאלה (צפון): כביש מספר 90 מאילת למטולה. רוכבים על הכביש אל צומת זוהר.

[10] 61.50 [1.70]:

סיום בתחנת הדלק של צומת זוהר.

לחלץ עצמות בעין בוקק

זהו טיול משפחות קצר וקליל. נוסעים על כביש 90. צפונה מצומת זוהר תראו שלט חום המפנה לעין בוקק ולידו משטח חניה. אורך המסלול: 2 ק"מ. משך הטיול:שעה וחצי - שעתיים.

יורדים מהכביש ליד השלט לעין בוקק, והולכים על דרך עפר רחבה עדשהיא חוצה את הנחל. מכאן יש שתי אפשרויות להמשך: להיכנס לערוץ וללכת בו - המסלולמסומן בצבע שחור, או להמשיך בדרך העפר, וכשהיא מסתיימת - להיכנס לערוץ.

הולכים בערוץ נחל בוקק. כבר בתחילתותגיעו לבריכות מים קטנות ותראו זרימה קלה של מים.אפשר להיצמד לערוץ ולהגיע בסוף למפל ולבריכה הנמצאים מתחת לנביעה. אפשר גם לעלות בשביל העובר על הגדה הדרומית ולאורך צינור המים המוביל את מי המעיין אל בתי-המלון.שביל זה מסתיים ליד המפל והבריכה שמתחת לנביעה.

כאן תיהנו מזרימה מוגברתיחסית של המים וגם מקרירותם ומרעננותם.
חזרו באותה דרך, אך במקום לעלות לכביש אפשר לעלות למצד בוקק,הנמצא בגדה הצפונית של הנחל,ולערוך ממנו תצפית יפה אל האזור.

רוכב בדרכים

עצות לסוציומט. רוכבים רבים מעדיפים לפעמים להיות לבדם. בעיקר במדבר. אם אתה לארוצה שיזמינו אותך יותר לרכיבות משותפות, לפניך מספר עצות לרוכב המיזנטרופ, שרוצה לוודא שימחקו אותו סופית מרשימת הרוכבים הקבוצתית:

הגע באיחור לנקודת המפגש ואלץ את כולם לפרוק את האופניים ולשים את אופניך ראשונים.

לעולם אל תציע לנסוע לרכיבה מרוחקת ברכב שלך. התלונן על חוסר הנוחות ברכב ואל תציע את עצמך כנהג.

שכח את הקסדה בבית. היזכר בכך אחרי חצי שעה והתעקש לחזור לקחת אותה.

במקרה של תקר השתמש תמיד בפנימיות החלופיות של חבריך. את הפנימית שלך שמור ליום אחר.

אם המסלול שנקבע ארוך מדי לטעמך, טען כי אתה חייב לחזור עד 12:00 הביתה, וחייבים, פשוט חייבים, לקצר. הודע לכולם על הלחץ בזמן רק אחרי שהגעתם לתחילת המסלול.

כשאתה מחכה לחבריך בקצה עלייה קשה, עלה על האוכף והתחל לדווש מיד כשהם מגיעים. "שינוחו בבית".

אם אתה משתרך מאחור בעלייה ממושכת, עצור והכרז על תקלה באופניך. דאג לכך ששאר הרוכבים יירדו אליך בחזרה "לעזור".

התעקש לנווט את הקבוצה, גם אם אינך בטוח במסלול. אם התברברת, האשם את מציע המסלול.

דבר בקול רם ובארשת של ידען על האופניים השונים של חבריך ותן להם תמיד תחושה שהם קנו אופניים גרועים תמורת הרבה כסף.

11.

אל תביא לעולם חטיפי אנרגיה, אבל דאג להכריז בקול רם שאתה רעב בכל הפסקה.

12.

הפל ב"טעות"את אופניך על האופניים החדשים והמבריקים של ראש הקבוצה.

אם הקפדת בדקדקנות על מילוי כל ההוראות האלה, זו תהיה הפעם האחרונה שהוזמנת לרכיבה קבוצתית.

סוף הדרך

אוכל. ג'ירף: המוניטין שצברה רשת המסעדות הפופולרית מתל-אביב מוצדקים ביותר. תמיד טעים ותמיד מספק תמורה טובה למחיר. מנות ענק של איטריות, קערות מהבילות של מרק המכיל עולם ומלואו וקינוחים טובים.

כתובת: מלון קראון פלאזה, ים המלח. טל' 6591970-08 , 6591919-08. שעות פתיחה: א-ה 18:00-22:30; שישי 13:00 עד כניסת השבת; מצאת השבת עד 22:30. תעודות כשרות. שימו לב: אזור זה הוא בעייתי מבחינת ההיצע הקולינרי, ורוב המקומות בו סגורים בשבת. אם טיולכם מתוכנן לשבת, הצטיידו בסנדוויצ'ים מהבית.

לינה. מלונית חצבים: ארבע הסוויטות של רבקה וצבי פז מרווחות ונוחות מאוד. רמת התחזוקה מעולה, היחידות מושקעותוטובלות בגינה מטופחת. הנוף פתוח, המדבר קרוב ובדשא נמצא כל הציוד הדרוש למנגל מכובד. כתובת: רח' הגלעד 21 ערד. טל' 9952207-08.

לא לפספס. להרגיש ברגליים ולראות מקרוב את מערת הקמח, את שמורת הטבע בהר סדום ואת נחל בוקק.

מידע נוסף על טיולים ואתרי תיירות בערד, ים המלח וישראל, ניתן למצוא בכתבות נוספות באתר דיסקברי טיול עולמי