מערת הפעמון

מסלול מעגלי העובר בשדות החקלאיים של עין איילה, דרך חורבת שימרי, שריד מכפר ערבי קטן מהתקופה התורכית. עצירה לתצפית במצפור על שמה של עדנה רוג'רס. לא לשכוח מפה

מאת: גל רבינר

שוב הגיע המועד המיוחל ליום נופש עם החברים, לטיול משפחתי או סתם לקצת זמן איכות. אז מה תעשו הפעם?...בין סרט, באולינג ואוהלי טיפולים ישנה אלטרנטיבה מעניינת ודינאמית הרבה יותר. כמה מילים על טיולי אופניים- הפן הספורטיבי של תרבות הפנאי והתיירות בישראל. מדוושים לצפון.

מתארגנים ליציאה (צילום: go-ride )

התאמת המסלול לקבוצה

בכל טיול באשר הוא, ובטיולי אופניים בפרט, מילת המפתח היא התאמה. במידה ולא קיימת התאמה בין היכולות של חברי הקבוצה לרמת הקושי של המסלול, מזג האוויר ומשך הזמן של המסלול, אזי הטיול מועד לכישלון.

בכדי להבטיח הצלחה מרבית יש לקבוע את מסלול הטיול מראש, לאחר התייעצות מקיפה עם איש מקצוע. המתכון הבטוח ביותר להצלחת הטיול הוא ליצור קשר מבעוד מועד עם חברת הטיולים, להחליף מידע לגבי מאפייני הקבוצה, מספר חברים, גילאים, תחומי עיסוק, נסיון ברכיבה ורמת הכושר הכללית של הקבוצה, כשניתן גם להיעזר באירועים קודמים שהתקיימו באותה מסגרת חברתית. לאחר ליקוט הנתונים ניתן להחליט על המסלול המתאים ביותר.

מעבר ליכולות הפיזיות והנתונים הבסיסיים של חברי הקבוצה עצמה, בעת קביעת מסלול טיולי אופניים יש להתחשב גם בנתוני השטח עצמו. הפרמטר הבסיסי ביותר אליו מתייחסים בעת קביעת המסלול, הוא מזג האוויר. מובן שבימים גשומים מרבית הקבוצות לא תהיינה מוכנות לצאת למסלול אופניים מאתגר (למעט קבוצות הרפתקניות במיוחד), אך גם לאחר ימים גשומים יש להתחשב בבוץ הממלא את מסלולי הטיול או לחילופין, להימנע מיציאה למסלול בימים בעלי שמש יוקדת במיוחד ועומסי חום.

לאחר שנקבע תאריך אידיאלי, אשר אושר על ידי השירות המטאורולוגי, יש לקבוע איזו רמת קושי מתאימה לקבוצה. רמת הקושי נמדדת על שני פרמטרים, רמת קושי טכנית, המתייחסת לתנאי השטח עצמו (הררי, מישורי, נוח לתנועה או מאתגר ועמוס מכשולים) ורמת כושר פיזית, המתייחסת לכושר האישי וליכולות הפיזיות של כל רוכב ורוכב. מסלולים הרריים ותלולים יתאימו יותר לקבוצות צעירים, בעלי כושר סביר ומעלה, בעוד שמסלולים מישוריים וקצרים יתאימו לטיולי משפחות בעלות ילדים קטנים מחד ורוכבים מבוגרים מאידך.

התאמת האופניים לרוכב גם לאחר שהתאמנו את המסלול לקבוצה, עדיין לא תמה עבודת השידוכים. בכדי להבטיח כי כל אחד מן המטיילים יפיק הנאה מרבית מן המסלול, יש להקפיד על התאמה אופטימאלית בין כל רוכב לבין האופניים עליהם הוא עתיד לרכוב.

תנוחת הרכיבה היא איננה תנוחה טבעית, וחוסר מודעות עלול לגרום לכאבים ותחושת אי נוחות אצל הרוכב. להבדיל מבזמן ריצה או הליכה, בעת רכיבה על אופניים לא קיים עומס על המפרקים, ולכן, בניגוד למה שמקובל לחשוב, ניתן לרכוב עליהם מבלי לפגוע בברכיים או בגב.

בעת קליטת קבוצה, בטרם היציאה למסלול, עובר כל חבר קבוצה תהליך קבלת אופניים. בתהליך זה מתאימים את האופניים לגובה של הרוכב, בוחנים את מנח כף הרגל על הפדל ואת זווית הכפיפה של הגב לכיוון הכידון, הלא הוא מוט ההיגוי של האופניים, בנוסף מתאימים לכל רוכב את המושב המתאים לו ביותר, הן מבחינת מבנה המושב והן מבחינת מיקומו על האופניים. רק לאחר שכל חבר בקבוצה קיבל את האופניים המתאימים לו, ניתן לצאת למסלול.

המסלול מרבית המסלולים המיועדים לטיולי אופניים נבחנים על פי אותם הפרמטרים. בכדי לדעת אלו שאלות כדאי לשאול, ומהם הנתונים החשובים שיש לבדוק (וגם בכדי להעניק לכם רעיון למסלול אופניים מוצלח ביותר...) בחרנו מסלול פופולארי במיוחד, והרי הוא לפניכם.

בין חורבת שימרי למערת הפעמון

אורך המסלול: 11 ק"מ.

משך הטיול: שעתיים וחצי עד שלוש שעות.

דרגת קושי: בינונית

תיאור המסלול: מסלול מעגלי העובר בשדות החקלאיים של עין איילה, דרך חורבת שימרי, שריד מכפר ערבי קטן מהתקופה התורכית. עצירה לתצפית במצפור על שמה של עדנה רוג'רס. בהמשכו עובר המסלול במערת הפעמון, מערה קרסטית טבעית, בעלת פתח מרהיב בגגה, המתנשא לגובה של כעשרה מטרים.

· יוצאים מצומת עופר (כביש 4, אזור חוף הכרמל) לכיוון מזרח. בצומת הראשונה פונים פונים ימינה לכיוון עופר (ניתן לחנות את הרכב בתחנת הדלק "אלון". )

· רוכבים בצד הכביש המפותל, נעבור ליד "חניון הזיתים" (הכניסה ל"יער הקסום"), פונים ימינה לשביל עפר לכיוון יער קסטנר. רוכבים עם השביל עד לשלט המוביל לחורבת שימרי ושלוחת איילה.

· מגיעים לגשר בטון קטן (מעל נחל שימרי), פונים ימינה לכיוון יער קסטנר בשביל העולה במעלה ההר והפך לאספלט. מצד ימין אפשר לעצור לתצפית במצפור ע"ש עדנה רוג'רס.

· השביל מתפתל ימינה ומגיעים לפיצול שבילים. רוכבים עם השביל הימני לאורך המצוק (בזהירות), מגיעים לצומת T, פונים ימינה במורד ההר בשביל המתפתל לכיוון החורש (סימון שבילים לבן-כחול-לבן), מגיעים לשני פיצולי שבילים. בשניהם בוחרים בימני (סימון שבילים לבן-כחול-לבן), עולים בשביל עד לצומת עם מעבר בקר (שלט קק"ל – אופניים 4).

· ממשיכים ישר, דרך מעבר הבקר, ולפני מעבר הבקר הבא פונים שמאלה ונכנסים באופן רגלי למערת הפעמון.

· חוזרים בשביל ממנו הגענו עד למעבר הבקר משמאל. פונים ימינה ועוקבים אחר סימון השבילים בצבעים שחור ולבן.

· הולכים לאורך השביל, עוברים עליה וירידה וכשמגיעים לשלט קק"ל פונים שמאלה, לכיוון חורבת שימרי, חוצים גשר אירי ובצומת פונים ימינה. ממשיכים עד הכביש, פונים בכביש שמאלה וממשיכים עד הצומת הבאה, בה פונים שמאלה.

(המסלול ניתן באדיבותה של חברת "GO-RIDE")

*הבטיחות והביטחון במסלול באחריות הרוכבים בלבד.

*המסלול הינו המלצה בלבד –מומלץ להצטייד במפת שבילים

ובכן, לאחר שלמדנו כיצד לרקוח מתכון מנצח של טיול אופניים מוצלח, כל שנותר הוא לחבור לחברת טיולי האופניים המתאימה, ולצאת לדרך. רכיבה נעימה!