טיולי ג'יפים- מסלול סובב נגב

שישה מטיילים יצאו לתור את הדרום מדימונה לנחל הבשור. בדרך הם פגשו עיר נבטית עתיקה, מאגר מים גדול ודיונות מאופק לאופק

מאת: גיא גוטליב

החלטנו לערוך טיול ג'יפים במדבר עם לינת שטח, למשך שלושה ימים. מצפים לטיול עם נופים מדבריים, נסיעה לאורך נחלים ושכשוך במימיהם, שמנו פעמינו לכיוון דרום.
לאחר מפגש בוקר בתחנת פז "דביר" בכניסה לדימונה ערכנו תדריך קצר על תוואי המסלול, סדר התנועה והוראות הבטיחות. לאחר מכן יצאנו לכיוון המכתש הגדול, מצוידים באוהלים, שקי שינה והרבה מצב רוח טוב.

יוצאים לדרך. צילם: גיא גוטליב

פרטים והמלצות

אורך מסלול היום הראשון
: כ- 67 קילומטר (יום שלם).

עבירות
:בינוני+

אופי המסלול:
תחילת המסלול בדרך נוחה ומפותלת בתוך המכתש הגדול שבסופה עליה אתגרית לכיוון שדה בוקר. משם יורדים לכיוון עין עקב ועולים ללינת לילה בבורות חצץ.

מפות סימון שבילים
: 1:50,000 מספר 13,15,16, - מישור חוף הנגב, צפון הערבה ומזרח הנגב, הנגב התיכון.

ציוד מומלץ
: מים לשתיה, עזרה ראשונה, גלגל רזרבי, נעלי הליכה, כובע, מצלמה ומשקפת, טלפון סלולרי + מטען לרכב , ארוחות לשלושה ימים, מנגלים, מזרנים, שקי שינה אוהלים, עצים למדורה ובגדים להחלפה.

עונה:
המסלול אטרקטיבי בעיקר בסוף החורף, אז ניתן לראות בעלי חיים וכמובן לרחוץ בבריכות המים הקרירות.

המלצה אישית
שהינה כלל בל יעבור מבחינתי: לא להכנס לשטח לבד, ללא רכב נוסף.

חשוב לדעת:
חלקו של המסלול עובר בשטחי אש של צה"ל, לכן אם מטיילים באמצע השבוע, יש לתאם מראש מעבר בשטחים אלו.

תיאור המסלול

(1) נ"צ 1052201
/151595 , תחנת דלק דביר
נוסעים מתחנת הדלק בכיוון כללי דרום על כביש רעוע בצמוד לאזור תעשיה קטן. בעקול יורדים מהכביש לכיוון מזרח בצמוד לקו חשמל של מתח גבוה וממשיכים בנסיעה עוד כ - 400 מטר מזרחה, עד למפגש של קווי מתח גבוהה.
סה"כ מנקודה 1 לנקודה 2: 1.3 קילומטר.

(2) נ"צ: 1051417
/151732 מפגש קווי מתח גבוה
פונים במפגש לכיוון דרום (ימינה) על גבי ציר ארוך וישר. יש להקפיד לנוע צמוד לקו המתח.
השטח הוא אחד משטחי האש של צה"ל ולכן יש לתאם מראש את הנסיעה בו. לאחר כ- .2.5 קילומטר מגיעים לשמורת טבע קטנה של אירוס הנגב. משם ממשיכים בנסיעה ישרה וכעבור כ- חמישה קילומטר מהפניה, חולפים ליד שטח מגודר באבנים של שמורת אירוס ירוחם. ממשיכים על הציר הברור עד למפגש שבילים בנקודה מספר 3.
סה"כ מנקודה 2 לנקודה 3: כ- 8.3 קילומטר.

(3) נ"צ 1045454
/146020 מפגש שבילים
מנקודה זו עד הכביש ישנם שבילים רבים ש'מובילים', את הנסיעה. בדרך פוגשים במאהל בדואי קטן. הקפידו על כיוון כללי דרום מזרח, ולא לנוע רק בכיוון מזרח על מנת לא להיתקל בשביל ללא מוצא. יש להמשיך לכיוון הכביש אל נקודה מספר 4.
סה"כ מנקודה 3 לנקודה 4 : כ- 3 קילומטר.

חלקו של המסלול עובר בשטחי אש של צהל, לכן יש לתאם מראש מעבר בשטחים אלו. צילם: גיא גוטליב
חלקו של המסלול עובר בשטחי אש של צה"ל, לכן יש לתאם מראש מעבר בשטחים אלו. צילם: גיא גוטליב

(4) נ"צ 1043039/146293 כביש הירידה למכתש (225)
זהו הכביש שיורד למכתש הגדול וחוצה אותו לכיוון כביש מפעלי הפוספטים. בתחילתו ניתן לעצור לתצפית ממנה ניתן לצלם את הנוף הקסום של המכתש הגדול. משם ממשיך הכביש בתלילות לתחתית המכתש. סעו בזהירות בסיבובים עד לנקודה מספר 5.
סה"כ מנקודה 4 לנקודה 5: כ - 3.5 קילומטר.

(5) נ"צ 5 1041136
/148365 מפגש כביש עם סימון שבילים אדום
משם פונים שמאלה (דרומה) לפי שילוט מעלה אברהם, על גבי סימון שבילים אדום.
בתחילת השביל לאחר כ- 300 מטר, ניתן להחנות את הרכבים ולצאת להליכה קצרה במהלכה נראים שרידים של עצים מאובנים. אחרי ההליכה ממשיכים בנסיעה על גבי השביל האדום וחוצים את המכתש הגדול לכיוון דרום. שימו לב לשינויי הצבעים שמסביב לקירות הצבעוניים ולמצוקי המכתש מסביב. הנסיעה בציר נוחה למדי עם כמה ירידות ועליות לא תלולות.

לקראת סוף הציר מתחילים לנוע בעליה מעט עקלקלה עם מדרגה באמצע. טפסו בזהירות והעבירו להילוך נמוך. בסוף המעלה ישנה אנדרטה לזכרו של אברהם קריניצי (ראה בהמשך הכתבה). לאחר תצפית והפסקת קפה מול הנוף הקסום, ממשיכים לנוע לאורך סימון השבילים האדום. הדרך הופכת לקופצנית מעט. מימין נבחין בגדר תיל של בסיס צבאי. נפנה בפינה בחדות שמאלה ונעלה על שביל נוח עד ההגעה לכביש.
סה"כ מנקודה 5 לנקודה 6: כ - 20 קילומטר.

(6) נ"צ 1036012
/135116 שדה בוקר
פונים בכביש שמאלה (דרומה) לכיוון שדה בוקר. בדרך נחלוף ליד תחנת דלק אשר ממולה חניון עצים גדול. עוברים את הכניסה לקיבוץ שדה בוקר וחולפים על פני הצריף של בן גוריון. ממנו ניתן לפנות לקברו.
סה"כ מנקודה 6 לנקודה 7: כ - 10 קילומטר.

(7) נ"צ 7 1029384
/127932 נחל צין
נפנה בצומת שמאלה. בצד ימין נבחין בשכונה חדשה שנבנית שם. נפנה ימינה נעבור במחסום של רשות שמורות הטבע ונרד בשביל עקלקל לכיוון נחל צין, ולכיוון סימון השבילים האדום.
סה"כ מנקודה 7 לנקודה 8: כ - 2.4 קילומטר.

(8) נ"צ 1028138
/128761 סימון שבילים אדום
אנו פונים שמאלה לכיוון מזרח, ונעים על גבי סימון השבילים האדום בצמוד לערוצו של נחל צין הגדול. בדרך חולפים על פני חניון לילה מסודר של רשות שמורות הטבע. השביל מתעקל מספר פעמים. יורדים ירידה קטנה לתוך הערוץ ממשיכים בתוך הערוץ עד לנקודה מספר 9.
סה"כ מנקודה 8 לנקודה 9: כ - 3.5 קילומטר.

(9) נ"צ 1027540
/131875 סימון שבילים כחול
אנו פונים ימינה (דרומה) על סימון השבילים הכחול. חוצים פעמיים נחל גדול ויבש. עולים בדרך עקלקלה רצופה בעליות וירידות שבסופה נגיע לחניה גדולה. זהו החניון של עין עקב.
יש להקפיד לנעול את הרכבים, להצטייד בבגד ים, מגבת, נעלי הליכה מים לשתיה ומצלמות. זה הזמן לשכשך במעיין ולהתרענן במים הקרירים.
סה"כ מנקודה 9 לנקודה 10: כ- 2 קילומטר.

<p>המים קרים מאוד ומרעננים במיוחד ביום חם. צילם: גיא גוטליב</p>

המים קרים מאוד ומרעננים במיוחד ביום חם. צילם: גיא גוטליב

(10) נ"צ 1025758/131671 חניון עין עקב
לאחר הביקור במעיין וההתרעננות באמצע המדבר, נחזור לרכבים ובאותה בדרך שבאנו עד נקודה 9. שם פונים שמאלה וממשיכים ישר עם סימון השבילים הכחול, עד לנקודה מספר 11. שם נפגוש סימון שבילים שחור.
סה"כ מנקודה 10 לנקודה 11: כ - 3.3 קילומטר.

(11) נ"צ 11 1028232
/132984 מעלה צין
פונים שמאלה (מערבה) על גבי סימון השבילים השחור. לאחר ירידה קטנה וחצייה של מטפסים במעלה צין המוביל לכיוון המצוק, שסובב את בקעת צין הגדולה. העלייה תלולה אבל נוחה. בסופה נתחבר לסימון שבילים כחול שוב.
סה"כ מנקודה 11 לנקודה 12: כ - 2 קילומטר .

(12) נ"צ
1029545/131323 צומת סימון שבילים שחור עם כחול
אנו פונים ימינה ומתעקלים עם סימון השבילים הכחול על גבי המצוק. מימין אפשר לראות קיני נשרים שחגים מעל. ממשיכים עם סימון השבילים הכחול, שלאחר שני קילומטר הופך לאדום ובהמשך – לשחור.
סה"כ מנקודה 12 לנקודה 13: כ - 7.5 קילומטר.

(13) נ"צ 1033407
/135801 מפגש סימון שבילים אדום עם שחור
אנו פונים שמאלה (מערבה) על גבי סימון השבילים השחור. לאחר נסיעה של כ 1.3 קילומטר ישנה פניה ימינה. חוצים את ערוץ נחל חצץ ומגיעים לרחבה גדולה ומפולסת. זה המקום להקים בו מאהל לילה ולהתארגן לארוחת מנגל מסורתית.
סה"כ מנקודה 12 לנקודה 13: כ- 1.5 קילומטר.

ידע כללי

אירוס ירוחם
אירוס ירוחם מתאפיין בקנה שורש מוארך ודק, עלים צרים וארוכים ופרחים בצבע ארגמן כהה, נוטה לשחור. קוטר הפרח כ-10 ס"מ. מעלי הכותרת יוצאת קבוצת שערות צהובות שבראשן כתם ארגמני.ככל שאר האירוסים בארץ, גם מין זה נחשב לצמח מוגן.

המכתש הגדול
המכתש הגדול (מכתש חתירה) נמצא בהר הנגב מדרום לירוחם והוא אחד ממספר מכתשים דומים באזור. צורתו אליפטית, והוא השני בגודלו במכתשי הנגב. אורכו של המכתש 14 ק"מ ורוחבו 6 ק"מ. עומקו המרבי הוא 410 מטרים. הנחל המנקז אותו הוא נחל חתירה.
במכתש הגדול אזור חולות צבעוניים, שם נחשפו שכבות של אבן חול בצבעים שונים, המתפוררת במגע ומגלות מגוון צבעים רב. אזור החולות הצבעוניים מהווה אטרקציה תיירותית.
בנוסף, נמצא במכתש שרידי אלמוגים, חבצלות ים ואף גזעי עצים ענקיים מאובנים. המקום זה מהווה אתר טבע מוגן. ממערב למכתש הגדול נמצא הר אבנון, המתנשא לגובה של 656 מטרים, ממנו קיימת תצפית יפה על המכתש. במרכז המכתש מתנשאים הרי מטמור, המגיעים לשיא גובה של 494 מטרים.

מעלה אברהם
מעלה אברהם היא דרך העולה מקרקעית המכתש הגדול אל שפת המכתש, סמוך לפינתו הדרומית-מערבית. והשם מעלה אברהם הוענק לו כמחווה לאברהם קריניצי, ראש עיריית רמת גן, העיר המאמצת של הצנחנים. מראש המעלה נפרשת תצפית מרהיבה אל המכתש הגדול. בראש המעלה הוקמה אנדרטה לציון פריצת המכתש.

שדה בוקר
שדה בוקר נכלל בקבוצה קטנה של קיבוצים אשר עדיין שומרים על אורחות חייהם הקיבוציים המסורתיים. המשק משתרע על שטח של כ-1300 דונם וכולל ענפי שונים של חקלאות ותעשייה: מטעים, לול, שלחין ועוד. כן קיים בקיבוץ יקב המייצר יין מענבים הגדלים בכרמי הקיבוץ. צריף בן-גוריון הנמצא בקיבוץ מהווה אתר תיירותי המושך אליו ביקורים רבים. הצריף הוביל להקמת פונדק ובו מסעדה, אולם אירועים וגן פתוח.

עין עקב
מעיין קסום שניתן למצוא בו מים כל ימות השנה. המעיין נמצא בתוך גב גדול ועמוק שזרזיפי מים נוטפים מעליו. המים קרים מאוד ומרעננים במיוחד ביום חם. זהירות לא להחליק מסביב למעיין הקרקע חלקה מאוד.