עם אופניים בבארי

דהירה מטורפת ברכבת הרים בבתרונות של קיבוץ בארי

מאת: יאיר חסון

בבוקר סתווי ונאה יצאנו לטיול אופניים במסלולי יער בארי שבנגב המערבי. האזור מתאפיין בנוף ייחודי של קרקע מבותרת היוצרת עליות ומורדות תלולים, המזכירים נופי ירח מוזרים. מלבד הטבע הפראי, מלא האזור באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים מתקופות שונות, המלמדים על העבר העשיר של המקום.

היער, הסמוך לקיבוץ בארי, כולל מסלולי רכיבה המתאימים לכל הרמות. צילם: אורן וייס
היער, הסמוך לקיבוץ בארי, כולל מסלולי רכיבה המתאימים לכל הרמות. צילם: אורן וייס


יוצאים לדרך
היער, הסמוך לקיבוץ בארי, כולל מסלולי רכיבה המתאימים לכל הרמות, החל ממשפחות ורוכבים מתחילים ועד לרוכבים מתקדמים המחפשים רכיבה טכנית קשה. אנחנו בחרנו במסלול הסינגל טרק (Singel Trec) שהוכשר בידי קק"ל. המסלול מסומן בצבע אדום ומתאים לרוכבים בינוניים ומתקדמים. סינגל טרק הוא שביל רכיבה צר המתאים למעבר של רוכב אחד בלבד ומאפשר רכיבה קבוצתית בטור ארוך.

המסלול מתחיל (ומסתיים) בחניון קיבוץ בארי, במרכז האופניים "לה מדווש" (טל': 054-7918071, 08-9949374). במקום שירותים, מזנון, חנות לקניית ציוד ולהשכרת אופניים, ונקודת שטיפה לאופניים. בנוסף אפשר לתקן במקום תקלות באופניים ולקבל ייעוץ בבחירת מסלולים והדרכה לרכיבת מתחילים ומתקדמים. מסיבות טכניות שונות (שהעיקרית שבהן היתה גניבת האופניים שלי כשבוע לפני היציאה לטיול) נאלצתי להשכיר אופניים בחנות. לשמחתי האופניים המושכרות היו במצב טוב מאד ואפשרו רכיבה "בין הר וגיא", תוך מעבר מהיר בין עליות למורדות והחלפה מהירה של ההילוכים.

נוף הבתרונות והמצוקים באזור נוצר בשל אדמת הלס המאפשרת חלחול מים איטי בלבד. כתוצאה מכך הופכים מי הנחלים לשיטפונות, ויוצרים חריצים עמוקים וערוצים תלולים בקרקע. אחד הקטעים, שבהחלט ראוי לכינוי "לונה פארק בארי", הזכיר במבנה שלו שורה של ערוגות גבוהות, בגובה של כמטר אחד, עם רווחים של כ-2 מטרים בין האחת לשנייה. חצייה של הקטע לרוחבו ברכיבה מהירה יוצרת חוויה ממכרת של נדנדה או נסיעה ברכבת הרים מהירה, כשכל ירידה מעניקה תנופה לעליה הבאה. לא התאפקנו, וחזרנו על עקבותינו כדי לחוות שוב את הקטע המהנה, לפני שהמשכנו הלאה במסלול.

רוכבים ותרים את הארץ. צילם: אורן וייס
רוכבים ותרים את הארץ. צילם: אורן וייס

בריטים, תורכים וביזנטים
במוצאי יום הכיפורים תש"ז, בלילה שבין ה-5 וה-6 באוקטובר 1946, בסביבות שעת חצות, החלו ראשי היישוב היהודי במבצע חשאי במסגרתו עלו על הקרקע 11 יישובים יהודיים חדשים בנגב. מטרת המבצע היתה לחזק את ההתיישבות היהודית בדרום לקראת חלוקה עתידית של ארץ ישראל, מתוך ניסיון להכליל את הנגב בתחומי המדינה שבדרך. חברי הקבוצות המיישבות בחרו דווקא במוצאי יום כיפור, כדי להפתיע את הבריטים שלא ציפו למבצע בהיקף נרחב כזה בתום הצום. חשאיות המבצע היתה כה רבה, עד שחברי הקבוצות המיישבות לא ידעו את המיקום המדויק של יישובם עד לליל העלייה על הקרקע. אחת מ-11 נקודות ההתיישבות החדשות היתה קיבוץ בארי, שהתיישבה על אדמות נחביר. שמו המקורי של הקיבוץ היה נחביר (בערבית - אזור של בתרונות), על פי שמו הערבי של האזור. מאוחר יותר שונה השם לבארי, על פי שמו הספרותי של ברל כצנלסון.

לאחר מלחמת העצמאות עבר הקיבוץ למיקומו הנוכחי, כ-2 קילומטרים מזרחה, אולם מסלול האופניים מוביל אותנו לאתר בארי הישנה (חניון נחביר) - בו ישב הקיבוץ בשנותיו הראשונות. בזמן מלחמת השחרור תקפו המצרים את הקיבוץ, והמייסדים שהגנו עליו נאלצו להשתכן במשך תקופה ממושכת בבונקרים. כיום נותרו בבארי הישנה בית הביטחון ומגדל המים, וממולם אפשר לראות גם שרידים של מחפורות ועמדות הגנה. האזור מתאים להפסקה קצרה, כדי לנוח, לאכול או לשתות.

מבארי הישנה אפשר להמשיך מערבה, עד לכביש הבטון שנסלל בידי הבריטים בתקופת מלחמת העולם השנייה כחלק ממתחם צבאי בריטי בו אוחסנה תחמושת צבאית וציוד. לא הרחק משם ניתן לראות גם את מחצבות הגופרית, שנבנו בשנות ה-30 של המאה הקודמת בידי גיאולוג בריטי שרצה להקים באזור מפעל להפקת גופרית.

אתר מיוחד נוסף הסמוך למסלול הרכיבה הוא מטע האגבות - צמחים בשרניים בעלי עמודי פריחה גבוהים, המשמשים לייצור חבלים. מייסדי קיבוץ בארי נטעו את המטע בניסיון להקים תעשיית ייצור חבלים, אולם היוזמה נכשלה.

לאורך המסלול גם אתרים ארכיאולוגיים רבים מתקופות שונות. סמוך לגדה של נחל גרר, הנשפך לנחל הבשור, עברנו ליד באר אנטיליה מן התקופה העותומנית. מדובר בבאר שהמים נשאבו ממנה באמצעות כוח של בהמות. מתקן האנטיליה הורכב מגלגל שיניים ושרשרת שאליה חוברו כלי קיבול למים (אנטלים). כלי הקיבול הורדו לבאר ריקים והועלו בחזרה כשהם מלאים במים.

סמוך לנחל ניתן לראות גם בורות מים מהתקופה הביזנטית (מאות 6-4 לספירה). הבורות נבנו בצורת פעמון מתחת לפני הקרקע, אך במשך השנים האדמה סביבם נסחפה והם נחשפו. הבורות שימשו לאגירת מי גשם שזרמו אליהם באמצעות תעלות וצינורות.

אם תרצו תצפית יפה על האזור, תוכלו להגיע לאנדרטת אנז"ק (Australian and New Zealand Army Corps), שהוקמה לזכר חללי הדיביזיה שהשתתפה בכיבוש הארץ ישראל מידי התורכים בתום מלחמת העולם הראשונה. האנדרטה הוקמה בשנת 1967 בצורת האות הלועזית A, במלאת 50 שנה לכיבוש העיר עזה בידי הכוחות הבריטיים.

בתום המסלול הגענו בחזרה לקיבוץ, לחניון ולאוטובוס. בסיכום המסע מנינו הרבה נפילות, שני פצועים קל, המון צילומים ושלוש שעות של רכיבה מהנה.

מבנים בדרך. זהירות: אין להיכנס לחללי מבנים שאינם מורשים לכניסה. צילם: אורן וייס
מבנים בדרך. זהירות: אין להיכנס לחללי מבנים שאינם מורשים לכניסה. צילם: אורן וייס


מידע חיוני
מיקום: חבל הבשור, הנגב המערבי.

איך מגיעים:
מתל אביב נוסעים בכביש מספר 4 (לאשדוד ולאשקלון) עד צומת יד מרדכי. בצומת יד מרדכי פונים שמאלה (כביש מספר 34) וממשיכים עד לצומת גבים, בה פונים ימינה (כביש מספר 232). נוסעים עד לצומת סעד (צומת T), פונים שמאלה ומיד ימינה - עד שמגיעים לקיבוץ בארי.

תקופה מומלצת:
כל השנה. בתקופת הפריחה של חודשי החורף והאביב (פברואר-מרץ) מתכסה האזור במרבדים מדהימים ואדומים של כלניות (כלנית מצויה), ששמה ניתן לה בזכות הפרח המתהדר ככלה.

אורך המסלול:
26 קילומטרים.

משך הרכיבה:
כ-3 שעות.

המסלול:
טבעתי ואתגרי, מתאים לרוכבים בינוניים ומקצוענים. מסומן בצבע אדום.

כללי זהירות:
אין לטפס על קירות של מבנים עתיקים ואין להיכנס לחללי מבנים שאינם מורשים לכניסה. יש להיזהר מבורות פתוחים. אסור לקטוף פרחים מוגנים.

מפת טיולים:
מספר 13, מישור חוף הנגב (הנגב המערבי).