טיול ג'יפים- חולות חלוצה ובאר מילכה


טיול שטח בו נפגוש מרחבי דיונות מאופק לאופק, באר מים קדומה וגשר חבלים ארוך. את המסלול נסיים בנחל הבשור

מאת: גיא גוטליב

 

 

 

במטרה לגלות את חמודות הנגב ומכמניו יצאנו, חבורת ג'יפאים תאבי שטח, אל הנגב הצפוני לטיול מהנה בו לקחו חלק גם הנשים והילדים. בשעת בוקר מוקדמת הקצנו משנתנו, הוצאנו את המפה ולגמנו קפה שחור חם, מצפים ליום ארוך בדיונות החוליות של חולות חלוצה.

מומלץ להתחיל את היום בסופו של נחל לבן, לשם מגיעים דרך צומת קציעות שעל כביש מספר 211, ומשם נוסעים דרך לכיוון באר מיכלה.

נוסעים בחולות חלוצה. צילם: גיא גוטליב
נוסעים בחולות חלוצה. צילם: גיא גוטליב

פרטים והמלצות
משך המסלול: יום שלם.

עבירות:
קלה.

אופי המסלול:
את רוב היום נבלה, כאמור, בדיונות של חולות חלוצה. לקראת סוף היום ננוע בשבילים הנוחים והמהירים של נחל הבשור.

מפה:
1:50,000 סימון שבילים מספר 13,16 מישור חוף הנגב חולות ורמת הנגב.

לא לשכוח:
מים לשתיה, עזרה ראשונה, גלגל רזרבי, נעלי הליכה, כובע, מצלמה, משקפת, טלפון סלולארי, ארוחת בוקר וארוחת צהרים.

עונה מומלצת: המסלול אטרקטיבי בעיקר בעונות המעבר, אז ניתן לראות קצת בעלי חיים ולהתרשם מהפריחה.

המלצה אישית: לא להיכנס לשטח לבד ללא רכב נוסף, לכל צרה שלא תבוא.


תיאור המסלול

(1) נ"צ 1039525/ 92553 באר מילכה
אחרי התארגנות ארוכה, שכללה קיפול המאהל המאולתר, הכנת ארוחת הבוקר מתחת לעצי האשל וכמובן איסוף הפסולת כיאה לאזרחים טובים, התארגנו סוף-סוף לתזוזה לכיוון הדיונות של חולות חלוצה. אחרי נסיעה קצרה לכיוון צפון נגיע אל סימון השבילים הכחול משם נפנה ימינה ונסע שלושה קילומטרים על גבי שביל נוח מהודק. משם ניכנס אל הדיונות.

שימו לב: התנועה היא בתוך שמורת טבע גדולה, לכן יש לנוע על אותו סימון שבילים, בכיוון צפון מזרח.

מילת אזהרה: לפני הירידה לדיונות צריך לעצור ולהוריד את לחץ האוויר בצמיגים (בסביבות 16 עד 18 PSI), על מנת לקבל שטח מגע יותר גדול של הצמיג על החול, מה שיקל על ההתקדמות בגלל חלוקת משקל גדולה יותר. ממשיכים לנסוע עד למפגש עם סימון שבילים אדום.

סה"כ מנקודה 1 לנקודה 2: 15.6 קילומטר.


(2) נ"צ 1049319/103278 מפגש סימון שבילים כחול עם סימון שבילים אדום
במפגש השבילים נפנה שמאלה (מערבה) וננוע על סימון השבילים האדום. תוואי הדרך לא משתנה: ימין ושמאל רק חול וחול...
מומלץ לנוע בדיונות במהירות (במסגרת המגבלות) ובזהירות. יש לשמור על מהירות קבועה. בשעת עצירה הקפידו לעצור על משטח קשיח (יחסית) או בשיפוע קטן בירידה, בכדי שיהיה קל להתחיל בנסיעה בהמשך.

מילת אזהרה: חשוב לקחת בחשבון את הנהיגה בלחץ אויר נמוך ולהקפיד לפיכך, לא לקחת סיבובים חדים מידי. סיבוב חד עלול לפרוק צמיג מהגלגל.

לאחר כ-15.5 קילומטר השביל האדום מתעקל שמאלה, שם נוכל להבחין בדיונה הגדולה ולהשתעשע בה מעט. אם אתם נוסעים עם ילדים קחו בחשבון שלאחר ההתפלשות בחולות הג'יפ ייראה בהתאם, אבל למה להיתפס בקטנות אם החבר'ה נהנים...

סה"כ מנקודה 2 לנקודה 3: כ-15.5 קילומטר.

המסלול אטרקטיבי בעיקר בעונות המעבר, אז ניתן לראות קצת בעלי חיים ולהתרשם מהפריחה. צילם: גיא גוטליב<br />
<br />
המסלול אטרקטיבי בעיקר בעונות המעבר, אז ניתן לראות קצת בעלי חיים ולהתרשם מהפריחה. צילם: גיא גוטליב


(3) נ"צ 1059499/91632 מפגש שבילים עם סימון שבילים אדום
חוזרים לנקודה מס' 3. שימו לב: אפשר לנוע בחופשיות, היות ושמורת הטבע מאחורינו.
בקטע הזה יש להיעזר ביכולת ניווט ובחירת השבילים הנכונים, כאשר הכיוון הכללי שלנו הוא צפון מזרח לכיוון קיבוץ גבולות ולשביל הירוק שלאורך גדר הקיבוץ.

סה"כ מנקודה 3 לנקודה 4: כ-12.4 קילומטר.


(4) נ"צ 1068117/97621 מפגש סימון שבילים אדום עם סימון שבילים ירוק
אנו ממשיכים בנסיעה. בדרך חולפים על פני מבנה עתיק שנקרא מצפה גבולות. חלק מהדרך לאורך גדר קיבוץ גבולות עוברת בכביש סלול, וחלקה עובר בשביל עפר בו ממשיכים לנוע עד למפגש עם כביש ראשי.

סה"כ מנקודה 4 לנקודה 5: כ-3.6 קילומטר.


(5) נ"צ 1070973/99712 מפגש סימון שבילים ירוק עם כביש
נחצה את הכביש וניכנס אל תוך משטחי הלס שסובבים את נחל הבשור. לאחר כ-2.3 קילומטר הדרך מתעקלת שמאלה, ולאחר כ-800 מטרים נגיע למפגש עם סימון שבילים ירוק.

סה"כ מנקודה 5 לנקודה 6: כ-3 קילומטר.

מומלץ לא להיכנס לשטח לבד ללא רכב נוסף, לכל צרה שלא תבוא. צילם: גיא גוטליב
מומלץ לא להיכנס לשטח לבד ללא רכב נוסף, לכל צרה שלא תבוא. צילם: גיא גוטליב


(6)נ"צ 1073828/100364 בין פרדסים לסימון שבילים ירוק
לאחר היציאה מהפרדס ניסע לכיוון מבנה עתיק שנקרא באר רבובה. האזור המוצל משמש מקום למנוחה קלה, חילוץ עצמות וארוחת צהריים. מומלץ לנצל את הזמן למילוי אוויר בצמיגי הרכב. משם נמשיך עם השביל הירוק לכיוון התוואי הראשי של נחל הבשור המסומן בכחול.

סה"כ מנקודה 5 לנקודה 6: כ-1.3 קילומטר.


(7) נ"צ 1074537/101345 נחל הבשור
אנחנו נעים כעת על גבי דרך נופית של נחל הבשור. הדרך מתפתלת לאורך הנחל, ובהמשך הדרך ניתן לעצור בכמה מקומות מדהימים הצופים אל הנחל, בהם תל שרוחן ושרידי מסילת הברזל בפארק אשכול. משם נמשיך לנקודת הסיום וניסע עד לתחנת הדלק בצומת אורים – אפשר לתדלק את הרכבים לעצור מעט ולא לשכוח לתת ארטיקים לילדים. אחרי הכל, הם הרוויחו את זה ביושר...


כדאי לדעת  

חולות חלוצה
דרומית לרצועת עזה ומזרחית לגבול ישראל נמצא השטח החולי הידוע בשמו חולות חלוצה. השטח סמוך לכרם שלום ושקל, והוא תחום בתחילת שרשרת גבעות הנגב והר קרן.
האזור מאופיין באדמה נודדת שהנה חלק ממערכת המדבריות באפריקה.
במי הקרקע של חולות חלוצה ממוקם מאגר מי תהום מלוחים המכיל כמות מים כפולה מזו של הכנרת. באזור החולות שוכן קיבוץ ניצנה ומסוף הגבול בין ישראל למצרים. בעבר הוכרזו החולות כשמורה במטרה למנוע פגיעה בבעלי החיים שבאזור. כיום הפכו החולות לשטח אש צה"לי.

קיבוץ גבולות
גבולות הוא קיבוץ בנגב המערבי, המשתייך לקיבוץ הארצי.זהו המצפה הראשון בנגב מבין שלושת המצפים: גבולות, רביבים ובית אשל. הקיבוץ נוסד בשנת 1943 על ידי חברי השומר הצעיר.
מטרתם הראשונית של חברי הקיבוץ היתה להפוך את קיבוצם לתחנת ניסיון חקלאית (מצפה). מצפה גבולות שימש בסיס יציאה למבצע הקמת "11 הנקודות" במוצאי כיפור 1946. בזמן המצור על הנגב סיפקה המאפייה שבקיבוץ, שהופעלה על ידי החברים, לחם לישובי האזור. לאחר מלחמת העצמאות הועתק היישוב למקומו הנוכחי, כקילומטר צפונית-מזרחית למיקומו המקורי. מצפה גבולות כיום הינו אתר לאומי ישראלי המקיים ביקורים ופעילויות חינוכיות חוויתיות.